Kan Donald Trump worden afgezet als hij echt onaanvaardbare dingen doet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, impeachment heet dat, maar zover zal men het niet laten komen... Bij Bill Clinton lukte het ook niet alhoewel hij van meineed werd beschuldigd...!
Antoni
7 jaar geleden
Donald Trump moet eerst nog worden geïnaugureerd als president (op 20 januari 2017) voordat hij uberhaupt kan worden afgezet...
Antoni
7 jaar geleden
"Überhaupt" moet met twee puntjes op de "u" worden geschreven, zie ik nu.

Antwoorden (1)

Dat kan pas als hij president is.

In bepaalde gevallen (die niet in detail omschreven worden) kan een impeachment-procedure worden gestart. Maar "gewone stommiteiten" zijn onvoldoende grond daarvoor.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wikipedia:

"In de grondwet van de Verenigde Staten wordt als maatstaf voor een afzetting gegeven dat de functionaris schuldig moet worden geacht aan zogenaamde "high crimes and misdemeanors", iets wat verder niet letterlijk wordt omschreven. Er kan worden gedacht aan bijvoorbeeld verraad, maar ook andere overtredingen van de wet die ernstig worden bevonden komen in aanmerking.

Twee presidenten van de Verenigde Staten werden daadwerkelijk onderworpen aan een afzettingsprocedure:

    Andrew Johnson in 1868 in de periode van de Reconstructie na de Amerikaanse Burgeroorlog. Johnson overleefde dit doordat de Senaat één stem tekortkwam voor een veroordeling.
    Bill Clinton moest in 1999, in verband met leugens in de zogenoemde Lewinsky-affaire, ook een afzettingsprocedure ondergaan. Ook hier kwam het niet tot afzetting, (...)"
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nixon moest wel het veld ruimen.
Het Watergate schandaal...
tinus1969
7 jaar geleden
@deurmat, Nixon trad zelf af, maar inderdaad vanwege de dreigende impeachment.