Hoeveel macht heeft de president van Amerika eigenlijk in zijn/haar land?

Is het niet meer een ceremoniële functie? Kan de president in zijn eentje beslissingen doordrukken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Antoni
7 jaar geleden
Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/President_van_de_Verenigde_Staten#Feitelijke_macht_van_de_president vind je uitgebreide informatie over de feitelijke macht van de president van de Verenigde Staten.

Het beste antwoord

Hoewel het uit zijn grondwettelijke bevoegdheden wellicht niet zo klinkt, is de president zonder enige twijfel de machtigste man van de Verenigde Staten. Sinds het opstellen van de grondwet is zijn macht stelselmatig uitgebreid, hetzij door nationale wetgeving, hetzij door het in gebruik raken van bepaalde handelingen van de president.

* Hoewel de wetgevende macht volgens de grondwet van de Verenigde Staten volledig bij het Congres ligt, heeft de president een enorme vinger in de pap. Hij mag het Congres natuurlijk voorstellen doen tijdens zijn State of the Union-voordrachten, maar daarnaast is het ook in gebruik geraakt dat de president altijd voorstellen voor nieuwe wetgeving mag doen.
Daarnaast heeft de president ook wetgevende macht in omgekeerde richting: de president mag een veto uitspreken over alle wetsvoorstellen die door het Congres gekomen zijn, zolang het geen grondwetswijziging betreft. Wel kan het Congres dan toch de wet erdoor drukken met een tweederdemeerderheid in beide huizen, maar dat is vaak moeilijk te bereiken in de sterk gepolariseerde sfeer van het Congres.
Ook beschikt de president over een onofficieel veto, dat eruit bestaat dat hij alle wetgeving moet ondertekenen voordat deze ingaat. De president kan wetgeving onbeperkt tegenhouden door het voorstel niet te ondertekenen maar het in een la te schuiven en onder te laten stoffen. Ook hier geldt echter dat het Congres een dergelijk veto kan doorbreken door het voorstel opnieuw goed te keuren.

* Naast echt wetgevende invloed, mag de president per decreet bestuurlijke besluiten uitvaardigen die niet onderhevig zijn aan instemming van het Congres. Deze decreten heten "presidential orders" en zijn vergelijkbaar met de Nederlandse algemene maatregelen van bestuur en Koninklijk Besluiten. De orders hebben een status gelijk aan wet, maar er gelden wel enige beperkingen.

* De president heeft bij wet de bevoegdheid gekregen om de strijdkrachten in te zetten voor korte, militaire acties (maximaal 90 dagen) zonder voorafgaande toestemming van het Congres.

* De president kan in ieder gedeelte van de Verenigde Staten de noodtoestand uitroepen. Hierdoor kan hij federale gelden vrijmaken om in dat gebied in te zetten.

* Via de media kan de president ook macht uitoefenen.
Antoni
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De functie is dus zowel ceremonieel als politiek, en ja, de president kan in zijn eentje beslissingen doordrukken (met zijn veto (zie mijn antwoord)).