Wat is de strategische reden waarom Nederland een nettobetaler aan de EU blijft ?

Al jarenlang betaalt Nederland meer aan de EU dan dat zij aan subsidies krijgt. We staan hiermee bovenaan de lijst van alle Europese "Nettobetalers". Wie kan me zeggen welk (economisch) motief hieraan ten grondslag ligt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ha, die Peterweter;

Dat Nederland momenteel een nettobetaler is is voor een groot deel te wijten/danken aan het feit dat ons land in de beginjaren (Benelux, EGKS, EG) juist heel veel (met name landbouw-)subsidies ontving en daarvan jarenlang in grote mate heeft geprofiteerd. It's payback time!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt volgens mij ook omdat de EU, net als bijvoorbeeld het zorgverzekeringsstelsel in Nederland, volgens het solidariteitsbeginsel werkt. De rijkere landen (zoals Nederland, want ondanks alles zijn we nog steeds schat- en schatrijk) betalen wat meer, zodat de wat minder rijke landen minder hoeven te betalen en wat meer subsidie krijgen. En dan kunnen we wel egoïstisch zijn en een stuk minder gaan betalen, maar vooral in het verleden en ook nu nog hebben we heel veel voordelen van een unie als de EU; een gemeenschappelijke stabiele munt, een handelsunie en ga zo maar door.