Mag de gemeente mijn email bekijken zonder toestemming?

Hebben gemeenten in het kader van de controle tijdens een bijstandsuitkering de mogelijkheid om je emailaccount te hacken en de email te lezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2K
Ritsuka
7 jaar geleden
hacken mag sowieso niet

Antwoorden (1)

Nee, dat mag de gemeente niet.

De politie en opsporingsdiensten als de SIOD mogen je e-mail wel lezen, maar alleen in dit geval:
• Er moet sprake zijn van een misdrijf waarop een gevangenisstraf van vier jaar of meer staat (de verdachte komt voor voorlopige hechtenis in aanmerking).
• Het misdrijf is een ernstige inbreuk op de rechtsorde.
• De rechter-commissaris moet toestemming hebben gegeven.
• De afluisterperiode mag niet langer dan vier weken duren. Voor verlenging is toestemming van de officier van justitie nodig.
De internetprovider kan hierbij worden gedwongen al het internetverkeer van een verdachte op te nemen, zodat de politie e-mail, chats en website-bezoeken kan natrekken.

Sociale rechercheurs van de gemeente mogen dit dus niet. Zij ontlenen hun bevoegdheden aan artikel 142 Wetboek van Strafvordering. Alleen de echte zware zaken worden overgeheveld naar de SIOD.
SimonV