Moet de studiefinanciering afgeschaft worden?

en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je bezig met huiswerk maatschappijleer ofzo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ben pas 11 jaar:P, maar ik wil later politicus worden en wou gewoon paar meningen over politieke vraagstukken

Het beste antwoord

Nee, de studiefinanciering moet niet worden afgeschaft.

Wellicht dat de basisbeurs zou kunnen verdwijnen, althans in ieder geval in zijn huidige vorm, waarbij de basisbeurs voor iedere student beschikbaar is.

Mijns inziens moeten we terug naar een beurzenstelsel waarbij studiebeurzen alleen worden toegekend aan studenten waarvan de ouders de studie niet kunnen financieren. Net als voor de invoering van de basisbeurs.
rose
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Absoluut, alle vormen van subsidie moeten worden geschrapt.

Subside (het woord betekend tijdelijk) moet nooit een structuele vorm van inkomsten zijn.

Feit is dat school wel betaalbaar moet zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want dan kunnen een heleboel mensen die het niet kunnen betalen hun kinderen niet meer laten studeren.
en kunnen alleen de rijke mensen hun kinderen nog laten studeren.
het zou wel inkomens afhankelijk gemaakt kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch al inkomensafhankelijk? Studenten met ouders onder een bepaalde inkomensgrens, hebben recht op een aanvullende beurs. Dat lijkt mij genoeg.
Studiebeurzen: afschaffen
Studieleningen: ok, desnoods uitbreiden

Toegevoegd na 52 seconden:
Iedere subsidie neemt impulsen weg om te presteren of te concurreren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat subsidie de impuls van presteren wegneemt is een farce van de liberalen. Het is gewoon niet waar. Als je werklozen geen uitkering meer geeft vinden ze niet sneller een nieuwe baan. Eerder komen ze sneller om van de honger. Studenten studeren niet omdat het geld kost en gaan daarmee niet harder studeren als het te duur wordt. Eerder zullen ze totaal niet studeren dan harder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je gelijk met 'liberalen', maar ik ga niet mee met jouw 'farce' aanduiding. Ik ben ook student geweest en heb in mijn werk vele studenten geobserveerd.
We komen elkaar later nog wel eens tegen :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sneep for president! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx
Zo lang er geen beter systeem bedacht is wat nog rechtvaardiger en betaalbaarder is dan de stufi, moet hij gewoon blijven.

Maar als je suggesties hebt, heb je nog 4 jaar om je voor te bereiden tot er weer verkiezingen zijn. Doe eens gek: richt een partij op en voer je nieuwe stelsel door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zeg ik nee. Er moet geinvesteerd worden in een kenniseconomie en dat houdt helaas in dat de overheid een handje moet helpen. Vooral de uitwonende studenten hebben behoorlijk wat kosten in de maand. De huidige studiefinanciering dekt vaak nog niet eens de maandhuur. Als de stufi wordt afgeschaft, betekent dat hoe dan ook dat het aantal studenten zal afnemen. En dat de schuldenlast van de studenten enorm hoog wordt. En ook dat de gemiddelde studieduur van studenten gaat groeien, want ze zullen meer moeten gaan werken tijdens studietijd.

Er zijn al behoorlijk wat stokken achter de deur ingevoerd om verspilling tegen te gaan, denk bijvoorbeeld eens aan de invoering van de prestatiebeurs.

Maar. De huidige vorm van studiefinanciering is niet te handhaven in tijden van crisis en bezuiniging. Meer regelgeving en wellicht een kleine vermindering van de studiefinanciering zou ik prima vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een of andere reden willen meerdere partijen in de 2e kamer als vorm van bezuinigingen de stufi afschaffen. Ik ben hier vel op tegen, ik ben zelf student maar het gaat mij bij deze niet eens om mijn eigen portomonnee maar die van andere. Als de stufi wordt afgeschaft is dit desastreus voor onze kenniseconomie. Er is een tijdje geleden een onderzoek gedaan door de LSVB naar de gevolgen van de afschaffing. De gevolgen volgens hen:
- 42% van de MBO'ers en scholieren gaan niet meer verder studeren
- 1 op de 5 studenten stopt met studeren omdat het te duur wordt.
Dit komt omdat simpelweg sommige studenten niet willen lenen. Als het even kan probeer ik het ook te vermijden. Dit is toch niet meer dan logisch! Al is het de helft van de werkelijke gevolgen van dit onderzoek is het alsnog een ramp. De Nederlandse economie is gefundeerd op kennis en ervaring. Je moet dus geen drempels installeren maar het hoger onderwijs bevorderen.

Mijn 2e punt is een gevoelsmatig punt. De kwaliteit van het hoger onderwijs gaat al een tijdje naar beneden. Men heeft steeds minder over voor studenten. Ik heb nog steeds het gevoel dat men denkt dat het luie zuiplappen zijn. Dit is een totaal veroudert beeld. 70% van de studenten heeft een bijbaan omdat ze anders niet meer rondkomen. Dit terwijl studeren al een fulltime functie is. Om dan ook nog te bezuinigen op een doelgroep die het niet ruim heeft en wiens voorzieningen stelselmatig worden vermindert is gewoon asociaal.

Mijn 3e punt is die van emancipatie. We moeten ons herinneren waarom we de stufi hebben ingesteld. Vroeger was studeren een elite bezigheid (een rechtse hobby als het ware) door de stufi is er steeds meer ruimte gekomen voor de lagere bevolkingsgroepen. Voornamelijk allochtone Nederlanders hebben zo een sprong gemaakt in hun ontwikkeling. Als je al uit een milieu komt waar men het niet rijk heeft. Is het vooruitzicht op een lening van zo'n 25.000 euro niet een erg aangenaam vooruitzicht (Uitgaande van 500 euro per maand). Je hebt er dus precies de groep mee die je wilt sparen. (De PVDA die toch voor emancipatie ook in het onderwijs is steunt toch deze plannen om een of andere reden. En dan nog afvragen waarom ze voor hypocriet worden uitgemaakt)

Ik snap het argument wel dat studenten veel geld krijgen en er ook iets voor terug mogen geven. Maar het op deze manier doen is simpelweg onverstandig. Je schrikt mensen af om te gaan studeren. Dit terwijl je het moet bemoedigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ (Dan mist er nog 1 :S)
rose
13 jaar geleden
Mee eens. Studiefinanciering kan best gereorganiseerd worden, maar mag zeker nooit worden afgeschaft.
rose
13 jaar geleden
Ik heb overigens een versie van de cello suites van Bach gevonden, gespeeld op een hoorn. Niet dat dat jullie boeit, waarschijnlijk, maar ik vind het fantastisch.
nee natuurlijk niet studeren is voor iedereen en niet alleen voor de rijke!!! iedereen de zelfde kansen!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat de collegegelden en studiekosten minder worden, dan is al die studiefinanciering niet eens nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afschaffen, ja. Het is weer een voorbeeld van het subidieren, net als hypotheekrenteaftrek, van mensen met geld.