Is Nederland een centraal geregeerde staat?

Ik dacht van wel, maar ik weet het niet zeker. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tot een aantal jaren terug niet . Nu min of meer vanuit Brussel .

Antwoorden (1)

De staatsvorm van Nederland is een gedecentraliseerde eenheidsstaat. Dat betekent dat veel taken van de regering worden uitgevoerd door lagere bestuursorganen zoals provincies en gemeenten, terwijl deze allemaal samen een eenheid (Nederland) vormen. Nederland wordt dus wel centraal geregeerd, maar er zijn tegelijk ook talloze besluiten die door lagere bestuursorganen worden genomen die ook invloed hebben op het dagelijks leven van de inwoners.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Gedecentraliseerde_eenheidsstaat voor meer informatie.
Antoni
7 jaar geleden
Poet
7 jaar geleden
Het gaat feitelijk om de mate waarin de staat bevoegdheden/ beleidsruimte aan lagere overheden laat. Zoals hier in NL aan gemeenten, provincies en allicht ook waterschappen.
Aangezien het gewicht van bevoegdheden geen kwantificeerbare maat kent is het niet mogelijk om een exacte grens aan te geven tussen gecentraliseerde en decentrale eenheidsstaat. Deze begrippen zullen daarvoor ook niet bedoeld zijn. Eerder om ruwweg aan te duiden hoe de verhouding is tussen de omvang van het rijk (belastingen,ambtenaren) is in verhouding tot de lagere overheden. En dat dan in vergelijking met alle andere landen,