was het verboden om als oost-duitser naar west duitse tv te kijken?

in bijvoorbeeld west berlijn stond/staat de funkturm, een tv en radiomast die krachtig genoeg was om heel berlijn van tv en radio te voorzien, inclusief oost berlijn. was het als oost-berlijner verboden om hier naar te kijken

2.5K
tinus1969
8 jaar geleden
De Funkturm aan de Alexanderplatz stond overigens in OOST-Berlijn.
ronron1212
8 jaar geleden
Ja dat was verboden.

Antwoorden (2)

Nee, het was voor hen niet verboden. De mensen die in Oost-Duitsland de zenders van West- Duitsland konden ontvangen konden er gewoon naar kijken en wisten dus hoe het leven in het westen eruit zag. Er waren uiteraard plaatsen zoals in Dresden bijv. die buiten de reikwijdte lagen en die geen westerse zenders konden ontvangen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het was wel degelijk verboden; West-Duitse tv werd immers gemaakt door fascisten (zoals de Oost-Duitse regering het westen bleef noemen).
amc
8 jaar geleden
Het was niet officieel wettelijk verboden, de grondwet bepaalde anders. Zie mijn reactie bij jouw antwoord.
amc
8 jaar geleden
Zou de Stasi zich aan de regels hebben gehouden en 'zwartkijkers' hebben opgepakt om voor de rechter te brengen, zou een rechter ze niet hebben kunnen veroordelen, omdat het van de wet dus wel mocht!
Ja, dat was verboden. Het werd Vituelle RepublikFlucht (Virtuele Republiekvlucht) genoemd. De reden daarvoor was dat wie naar West-Duitse tv keek geïnfecteerd zou kunnen worden met anti-socialistische denkbeelden.

Er was veel controle op, men heeft diverse keren geprobeerd om antennes van daken te laten halen of te verbieden. Ook werden bv kinderen op school gevraagd hoe de klok die voor het journaal op tv was er uit zag; in de DDR was de klok vierkant en in het westen rond.

Mensen die werden betrapt (of verdacht) van het kijken naar West-Duitse tv werden daarna over het algemeen streng in de gaten gehouden door de Stasi. In vergaande gevallen werden mensen ontslagen of overgeplaatst naar lagere functies. Een andere geliefde strafmethode was de kinderen verbieden om examen te doen op de middelbare school; zonder diploma was het vrijwel onmogelijk om een vervolgstudie te doen of een baan te vinden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Het was niet wettelijk verboden om Westerse tv te kijken indien je het kon ontvangen. In de grondwet staat onder artikel 27 dat de vrijheid van de pers, radio en tv gegarandeerd is en dat de burger het recht heeft zijn/haar mening te allen tijde te mogen uiten! We weten inmiddels allemaal dat de grondwet met voeten getreden werd en de mensen wel degelijk werden gedwongen om te zwijjgen over alle kritiek die zij hadden. Juist doordat de Oost-Duitsers Westerse tv konden bekijken, kwam er veel kritiek op de oosterse bezetter en was er weinig steun voor politieke leiders. Men kon immer zien hoeveel beter de West-Duitsers het hadden. Om de dreigende massale uittocht naar het westen te stoppen en te voorkomen, werd de Stasi opgericht door de grootste partij in de DDR, de SED. Dit was de geheime dienst, die op allerlei manieren infiltreerde onder de bevolking en veel gebruik maakte van verklikkers. de mensen werden zo gedwongen om zich politiek correct te gedragen en zo opstand of tegenstand te voorkomen. Zij tappen telefoons af, fotograferen en filmen mensen en de verklikkers infitreren onder de mensen om te kijken of ze kritiek uiten. Deze verklikkers konden overal zitten, zelfs onder je eigen famiie, omdat zij beloond werden voor hun "aangeven'. Zij kregen hoge functies aangeboden om ook in bedrijven, scholen enz. te kunnen spioneren. De Stasi spoort dan ook de mensen op en zeggen hen de antennes af te breken. Zij zijn er daadwerkelijk van overtuigd dat de economische situatie in de DDR alleen maar beter wordt als met harde hand wordt opgetreden bij mensen die het communistische systeem te ondermijnen. Iedereen weet dan ook dat mensen die zich niet aan de regels houden, ineens verdwijnen, gemarteld worden of zelfs geëxecuteerd. Zo werden de mensen gedwongen door de Stasi, maar volgens de grondwet was het dus niet verboden. http://www.documentarchiv.de/ddr/verfddr1968.html