Wat was de Arme kant van Nederland en wat was hun doel?

Was er vanuit de Nederlandse samenleving ook kritiek op de groep?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.2K
Erna55
8 jaar geleden
Er was geen "groep" die zich de arme kant van Nederland noemde.
Er waren arme mensen.
Je vraag of de Nederlandse samenleving ( alle mensen, rijk en arm ) kritiek had op de groep , is niet van toepassing.
Erna55
8 jaar geleden
Het is nieuw voor mij dat er een groep was die zich zo noemde.
Daarmee vervalt mijn eerste reactie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zit te denken bij deze vraag aan de industrialisatie van de randstad 'gedeeltelijk over te hevelen naar noord-oost Nederland.
Bedoel je die richting?
Antoni
8 jaar geleden
Het is geen geografische kant die wordt bedoeld, @TegenXinnig!

Het beste antwoord

De werkgroep Arme Kant van Nederland/EVA was een interkerkelijke werkgroep, ingesteld door de Raad van Kerken in Nederland en het arbeidspastoraat DISK. Sinds 1987 voerde de werkgroep campagnes tegen verarming en verrijking, vanuit de kerken. De werkgroep werd op 1 juni 2014 opgeheven.

Het begon allemaal in 1987 met de landelijke conferentie ‘De arme kant van Nederland’. Het schokkende van die bijeenkomst was het nieuws dat armoede nooit weg geweest was in Nederland en zelfs als gevolg van de grote crisis van de jaren tachtig volop terug was. Vanuit de kerken ontstond er een landelijke werkgroep 'De arme kant van Nederland' en een jaar later werden er in de meeste provincies en grote en kleine steden provinciale en lokale groepen van opgericht. Hun gezamenlijke doel was het verzet tegen verarming en verrijking.

Toegevoegd na 2 minuten:
De werkgroep zette zich in tegen de groeiende tweedeling, de groter wordende kloof tussen arm en rijk in Nederland. Dit deed zij samen met tal van andere personen en groepen in kerken, organisaties van uitkeringsgerechtigden en maatschappelijke organisaties; zowel landelijk, regionaal als plaatselijk. Door middel van campagnes, publicaties, conferenties, acties, ontmoetingen, trainingen, overleg met kerken en de politiek gaf de werkgroep voortdurend impulsen aan discussies over die tweedeling en organiseerde het gesprek over rechtvaardiger alternatieven.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, een vergeten groep. +