moet je nog altijd je rijbewijs bij je hebben in Nederland?

de politie kan toch makkelijk controleren of je dat bij je hebt (je moet je toch kunnen legitimeren aan de hand van iets anders?)

Toegevoegd na 1 uur:
het staat dan wel in de wet, heel zinvol in vroeger tijd, maar nu kan politieambtenaar toch eenvoudig nagaan of je een rijbewijs hebt of niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
ronron1212
8 jaar geleden
Ja je behoort je rijbewijs bij je te hebben.
Amadea
8 jaar geleden
Ik heb geen rijbewijs, dus hoe zou ik dat bij me kunnen hebben? De vraag zal misschien bedoeld zijn in combinatie met het rijden in een auto, maar dat staat er niet bij...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tilborgh, ik had je wijzer gedacht. Als bestuurder moet je het rijbewijs kunnen tonen, als zo'n bewijs verplicht is om het voertuig te besturen, maar ook je Identificatie.
Als je op de fiets zit is een ID genoeg, daar heb je geen fietsrijbewijs voor nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, alleen als je een auto bestuurt. Geldt ook voor brommers, motors, vrachtwagens, bussen etc....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet iedereen mag in het rijbewijsregister kijken. Kijk je alleen in het rijbewijsregister dan weet je nog niets. Moet men ook de Id met het rijbewijs en de foto's vergelijken.
Waarom al die rompslomp. Gewoon het rijbewijs tonen op het eerste verzoek, wel zo handig en efficiënt.

Antwoorden (2)

Ja, je moet je rijbewijs ook daadwerkelijk bij je hebben; je kutn niet de politie opzadelen met het werk om een database te controleren. Het is bovendien een simpele wettelijke eis, of je dat leuk/zinnig vindt of niet (art 160b Wegenverkeerswet).
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe zit dat dan als je geen rijbewijs hebt?
tinus1969
8 jaar geleden
Dan mag je geen auto besturen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt dat je zonder rijbewijs geen auto mag besturen. Maar de vraag is of je je rijbewijs altijd bij je moet hebben, dus blijkbaar ook als je geen voertuig bestuurd.
tinus1969
8 jaar geleden
@Vics, okee je hebt een punt :-) ALS je een auto bestuurt, MOET je een rijbewijs bezitten, en MOET je dat ook bij je hebben (want je moet het op verzoek kunnen tonen). Als je geen auto bestuurt, dan geldt dat allemaal niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+plus,
1. Identificatie is nodig om te aan te tonen dat je daadwerkelijk degene bent, die je zegt te zijn.
2. rijbewijs is om aan te tonen dat je op dat moment het voertuig mag besturen, dat je op dat moment bestuurt.
Logisch toch.
Je kunt je niet aan de hand van iets anders legitimeren om auto te rijden. Het rijbewijs is daarvoor de legitimatie. Het geeft aan dat het legitiem (wettig, legaal,rechtmatig) is dat jij in een auto rijdt. Het is het bewijs dat je er lessen voor gehad hebt en je er een soort van diploma ( rijbewijs) voor hebt gehaald.

Je haalt dus legitimatie en identificatie ( wie je bent) door elkaar.

Uiteraard zou de politie aan hand van jouw identificatie kunnen navragen of je daadwerkelijk een rijbewijs hebt. Het kost ze dan echter meer tijd en ook geld en daarom is het vereist dat je jouw rijbewijs altijd bij je hebt als je in de auto rijdt.
Dit is wettelijk zo bepaald dat je te allen tijde jezelf kunt legitimeren met een pas of dergelijke bij het uitoefenen van een beroep of vaardigheid waarvoor een pas vereist is.

Het is zelfs zo, dat indien een beveiliger op Schiphol zijn pas niet kan tonen als hij een doorgang door moet die bewaakt wordt, naar huis gestuurd wordt ook al kennen zij hem en gaat hij dagelijks door de poort. Het zijn gewoon de regels en daar moet je je aan houden.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zelfs niet de bedoeling dat de politie digitaal navraagt of je een rijbewijs hebt, daar is namelijk geen enkele reden voor.
Als bestuurder ben je verplicht het rijbewijs op eerste verzoek te tonen. Zij mogen aan de hand van het getoonde rijbewijs wel gegevens opvragen als daar aanleiding toe is.