Wanneer worden de presidentskanditaten voor de V.S 2016 bekendgemaakt, hoe wordt dat gekozen, en is dat bindend?

Stel dat Cruz tweede wordt voor de republikeinen, kan hij dan alsnog voor het presidentschap gaan als zijnde republikein? Of is intern afgesproken dat er maar 1 kandidaat het tegen Hillary (of een andere democraat op zal nemen?

Zelfde voor de democraten natuurlijk. Is zoiets ooit weleens gebeurd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ItisILeClerc
8 jaar geleden
nee, éen kandidaat per partij
je kunt wel als independent meedoen en dat gebeurt regelmatig

Antwoorden (2)

In de aanloop naar de eigenlijke verkiezing in november houden partijen primaries en caucuses, dit zijn voorverkiezingen om de kandidaat voor hun partij te nomineren. Dit vindt niet op één verkiezingsdag plaats, maar is verschillend per staat. Iowa is als eerste staat te beurt op 1 februari; de laatste staten stemmen pas in juni. Op de partijconventies in juli wordt dan de winnende kandidaat genomineerd. Dit is doorgaans een formaliteit, aangezien de kandidaten die in de eerste staten weinig stemmen haalden zich tijdens de voorverkiezingen terugtrekken.
De partijconventies waarop de presidentskandidaten per partij aangekondigd worden, zullen plaatsvinden in de zomer van 2016.

Democratische Partij[bewerken]
In juli 2014 maakte het Democratic National Committee zes finalisten bekend: Birmingham, Columbus, Cleveland, New York, Philadelphia en Phoenix. In februari 2015 kwam Philadelphia als winnaar uit de bus. De conventie zal in de week van 25 juli 2016 plaatsvinden

Republikeinse Partij[bewerken]
Het Republican National Committee kondigde in juli 2014 aan dat de Republikeinse conventie in Cleveland (Ohio) zou plaatsvinden, van 18 tot 21 juli 2016

Libertarische Partij[bewerken]
De Libertarische Nationale Conventie wordt gehouden in Orlando, Florida van 26 en 30 mei 2016
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap de min even niet...?
In aanvulling en antwoord op de laatste vraag: de democratische en de republikeinse partij vaardigen elk 1 kandidaat af. Wie de nominatie door deze partijen mis loopt kan wel meedoen aan de presidentsverkiezingen maar alleen als onafhankelijk kandidaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Aanvulling: het totale aantal kandidaten is groot, maar de meesten krijgen bijna geen stemmen. Zie bv hier
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_presidential_election,_2012#Results