Is de Nederlandse overheid voorbereid op een EMP-aanval?

Met een EMP (Electromagnetische puls) kunnen alle computersystemen platgelegd worden. Nu de overheid veel informatie gaat digitaliseren (zoals de belastingaangiften) heeft men een strategie tegen een EMP die door een kernexplosie in de hoge atmosfeer kan worden veroorzaakt?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_puls

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.9K
SimonV
8 jaar geleden
Minister:
Nee. De reden is dat wij alleen maar die risico's willen beschrijven waartegen wij ook daadwerkelijk maatregelen kunnen nemen. Deze EMP-aanval valt daar niet onder. De inzet die wij kiezen is om niet uit te gaan van een dergelijke aanval, maar juist om te zorgen dat een dergelijke aanval wordt voorkomen. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20092010-31-2877.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een werkelijke EMP aanval middels een kernexplosie heeft dermate zware gevolgen naast de effecten van die emp dat de schade door de emp relatief beperkt is. Veel ernstiger is het risico van een zonnevlam, rechtstreeks gericht op aarde. De in de link genoemde zonnevlam was in een tijd dat electriciteits gebruik in de kinderschoenen stond. De beschreven gevolgen in dat artikel geven aan dat als we nu getroffen worden door zoiets de gehele "beschaafde" wereld plat zal liggen voor geruime tijd.
http://www.astroblogs.nl/2012/01/25/de-super-zonnestorm-van-1859/
Op geen enkele manier kan de mens zich beschermen tegen een dergelijke zonneexplosie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb dit boek gelezen, behoorlijk verontrustend https://en.wikipedia.org/wiki/One_Second_After

Het beste antwoord

Nee, de Nederlandse overheid is niet voorbereid op een EMP-aanval.

Minister Van Middelkoop (2010):
"De reden is dat wij alleen maar die risico’s willen beschrijven waartegen wij ook daadwerkelijk maatregelen kunnen nemen. Deze EMP-aanval valt daar niet onder. De inzet die wij kiezen is om niet uit te gaan van een dergelijke aanval, maar juist om te zorgen dat een dergelijke aanval wordt voorkomen."

Vraag aan Minister Hillen (2012): hoe beoordeelt u specifiek de opmerkingen van de voorzitter van de Britse Defensiecommissie, James Arbuthnot, over de waarschijnlijkheid van een EMP-aanval, aangezien het een gemakkelijke manier is om met een klein aantal nucleaire wapens een zo groot mogelijk verwoestend effect te creëren?

"Met een door een nucleaire explosie veroorzaakte elektromagnetische puls kunnen onbeschermde elektronische systemen worden ontregeld of vernietigd. De elektronische circuits van apparatuur branden dan door. Om met een nucleaire EMP-aanval een zo groot mogelijk effect te creëren, is een explosie van een atoomwapen op enkele honderden kilometers hoogte vereist. Daarvoor is een draagraket nodig waarover alleen staten beschikken. De Nederlandse inlichtingdiensten beoordelen de waarschijnlijkheid van een nucleaire EMP-aanval als laag."

Toegevoegd na 10 minuten:
Amerika is overigens ook niet voorbereid op een EMP-aanval. Dus we lopen deze keer niet achter.
SimonV