Is Angola wel zo'n vreselijk land zoals de politiek ons wil doen geloven?

Als ik de tegenstemmers voor uitzetting van Mauro (wie kent hem inmiddels niet) moet geloven is Angola een verschrikkelijk land, want daar stuur je toch iemand niet naar terug is de opvatting. Maar is Angola wel zo slecht? En in welke opzichten dan?

paulus811
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze proberen te zeggen is, dat als je zo vernederlandst bent, in Angola wonen een enorme verschil is. Dat en, het feit dat in zijn ogen zijn pleegouders nu zijn echte ouders zijn, is de reden waarom mensen vinden dat Mauro in Nederland hoort te blijven. En.. Angola is een van de landen in Afrika met de meeste armoede. De CIA World Factbook schatte dat in 2003 70% van de bevolking onder de armoedegrens leefde, en politiek gezien is het volgens mij ook niet helemaal stabiel daar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Angola.
paulus811
12 jaar geleden
Dank voor je reactie mueslibar, het zou een prima antwoord geweest zijn ;-) Wat mij in deze hele discussie dwars zit is dat men vind dat hij niet terug kan omdat hij 'vernederlandst' zou zijn, maar dat kennelijk niemand het een probleem vond toen hij 'verangoleest' op 10 jarige leeftijd hier heen kwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me een stuk makkelijker aan te passen in een stabiel land dan in een instabiel land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een kind stuur je niet zo snel terug, waar moet het dan heen, die moeder zou wel niet voor het kind willen hebben gezorgd, en wij als samenleving moeten daar vind ik persoonlijk wel plek voor maken. Er zijn best veel ouders in Nederland die graag willen adopteren, maar het word allemaal zo moeilijk gemaakt, misschien kan hier naartoe gekeken worden. Het is natuurlijk niet zo dat, als wij kinderen accepteren van arme landen, opeens elk ouder zijn kind op de vliegtuig zet, want, zou jij het kunnen? Je kind wegsturen... Lijkt me verschrikkelijk, en die vrouw.. Tsja, er moet iets niet kloppen als je dat doet.. Dus de hoeveelheid kinderen die in Nederland komen, zal vrij laag blijven, omdat het nou eenmaal onnatuurlijk is om je kind weg te sturen, maar voor die arme kinderen die zoiets verschrikkelijks meemaken, kunnen wij toch wel plek maken?
paulus811
12 jaar geleden
Nou MrTomaat, of het zo 'instabiel' is vraag ik me dus af. Want waar staat dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er volgens mij niet zozeer om hoe slecht Angola op dit moment is. Maar voornamelijk om het feit dat Mauro hier al zijn halve leven woont en hier zijn bestaan heeft opgebouwd.
Hij spreekt de taal en kent hier veel mensen, is dus helemaal ingeburgerd en wat mij betreft, Nederlander geworden.
Waar moet hij naartoe als hij wordt teruggestuurd? Wie wil hem hebben? Moet hij terug naar zijn moeder die hem 9 jaar gelden op het vliegtuig heeft gezet? Geen idee...
Laat hem toch gewoon hier blijven!
paulus811
12 jaar geleden
Méér dan de helft van zijn leven heeft hij in Angola gewoond. Ik snap de discussie wel, maar vind persoonlijk dat er veel oneigenlijke argumenten worden gebruikt die gebaseerd zijn op sentiment. En van mij mag hij ook blijven, maar er staan duizenden Mauro's trappelend te wachten op de uitspraak omdat ze in vergelijkbare omstandigheden zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn geen duizenden, er waren iets van 20 soortgelijke gevallen had ik ergens gelezen.. Het is echt een kleine portie van het grote geheel, dus in plaats van op kinderen te focussen, moet het beleid strenger zijn, of beter gezegd, efficienter, voor volwassen emigranten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*immigranten
paulus811
12 jaar geleden
Nee mueslibar, want gisteren las ik in de krant (AD) dat juist kinderen vanuit Angola met behulp van asielmaffia naar Nederland worden gestuurd om inkomsten te genereren voor de hele familie die kansloos zouden zijn bij een asielverzoek. In dat artikel stond ook dat Angola een rijk land is met een sterk opkomende economie die mensen nodig heeft om het verder op te bouwen. De 20 exact gelijke gevallen moeten dus ook blijven, want dat zou een eerlijk gevolg zijn als Mauro mag blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4809640.stm Er zit wel geld in het land, maar zoals gewoonlijk, krijgen de normale mensen die niet te zien, en leeft 70% onder de norm.. En dat er opeens asielmaffia blablabla.. Geloof er vrij weinig van, dat is weer sensationeel nieuws maken, iets waar de AD afgelopen jaren steeds beter is in geworden. EN als dit het geval blijkt te zijn, dan moet het beleid aangepast worden, op misschien wel europees niveau, zodat er afspraken gemaakt kunnen worden, wat er gebeurd als een kind alleen aankomt. Als het echt alleen aankomt, dan moet eerst gekeken worden of er familie is in de land van afkomst, is er niemand die voor het kind wilt zorgen, best, maar dan mogen ze ook niets verwachten qua inkomen van het kind, en officieel afstand van het kind doen, zodat deze geadopteerd kan worden, en verder weinig tot niets meer met zijn biologische familie te maken hoeft te hebben. Zo blijven de asielmaffia ook laag, aangezien de families er dan toch niets van krijgen.
paulus811
12 jaar geleden
Mee eens mueslibar. Thanks.
Ivana
12 jaar geleden
Hebben wij ooit in zulke armoede en angst geleefd, dat wij er over kunnen oordelen? Als je als moeder je kind afstaat of wegstuurt is dat een teken van uiterste wanhoop.
paulus811
12 jaar geleden
Nou Ivana, waar haal jij vandaan dat Mauro in armoede en in angst geleefd heeft? Waar staat dat? Het is het beeld dat wij als Nederlanders van Afrika hebben, maar ik geloof het dus in veel gevallen niet. Angola is zo'n geval wat mij betreft.
Ivana
12 jaar geleden
Paulus811,
In de tijd dat Mauro naar Nederland kwam, was Angola het meest onveilige land ter wereld. Het mag dan een rijk land zijn met grondstoffen die welvaart zouden kunnen brengen, het gewone volk geniet daar niet van mee.
Bij toeval weet ik erg veel van Afrika, omdat ik nauw verbonden bij met een project in Zambia. Mijn schoonzoon heeft zijn halve leven in Afrika gewoond en Afrika is een belangrijk deel van ons leven geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen/a/angola.html
Linkje naar het officiele reisadvies van BuZa voor Angola.

Antwoorden (5)

Jarenlang heeft er een stammenoorlog gewoed in Angola. Mensen hebben elkaar daar als beesten afgeslacht. Volgens de radio (hoorde ik deze week nog) geldt nog steeds een negatief reisadvies.
Moet je een jong mens dan terugsturen naar zo'n land als hij hier gewend is aan een zekere mate van beschaving? Kan hij dat wel aan? Hij kent de taal niet eens en de gewoonten is hij ook ontgroeid.
Bovendien is de traagheid hier de schuld van zijn totale inburgering.
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
goed antwoord +. Maar hij is er op 10 jarige leeftijd vertrokken, dus dat hij de taal niet zou spreken wil ik niet geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof dat Ivana de taal van zijn moederland bedoelt...
paulus811
12 jaar geleden
Ja, jjjjj dat geloof ik ook. Neem toch aan dat je als 10 jarige (toen hij naar Nederland vertrok) wel Angolees sprak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*Portugees is de officiele taal van Angola, maar vergis je niet, een taal verleer je snel als je het niet oefent. Hij zal het ongetwijfeld snel weer kunnen oppakken, daar niet van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn, behalve de taal, wel meer redenen waarom die arme jongen niet teruggestuurd mag worden naar Angola.
paulus811
12 jaar geleden
Als kind van 10 praat je toch gewoon de taal van je land? Het was geen baby toen hij naar Nederland kwam. En dat je de oude taal verleert, lijkt me geen reden om iedere asielzoeker dan maar in Nederland te houden.
Angole kent nog vele gewapende bendes. Niet echt gezellig dus.

Niet lullig bedoelt maar dan is er een keer een buitelander die belasting wil betalen. Hier werken en geen uitkering wil. Sturen ze hem weg. Waar gaat dit over.? Hoe lek is dit systeem? Ruil hem maar in met die benzine dief. (2e aliniea is mijn mening )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor je mening.
paulus811
12 jaar geleden
ja het is een mening. Gewapende bendes zijn er over de hele wereld, ook zelfs in Nederland. Dus dat vind ik geen argument. En of hij belasting wil betalen en geen uitkering wil is nog maar de vraag. Dat hij dat misschien nu op tv zegt snap ik, maar dat is ook geen argument om iemand te laten blijven. En er zal niemand op tv toeteren dat hij hier is om van een uitkering te genieten, werkeloos op de bank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de gewapende bendes tot politie ratio nogal verschilt, en om een oordeel te hebben over dat het daar veilig is, terwijl je er, zelf toegegeven, weinig over weet.. Ik ken een gezin waar de roots in Angola ligt, en die hebben wel verhalen, dat is niet zo mooi... En met als reisadvies "waakzaam te betrachten" lijkt het me een stuk minder veilig dan Nederland: http://www.minbuza.nl/reizen-en-landen/reisadviezen/a/angola.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd. Nouja hij studeert en wil zelf een goede baan. Gewoon een goeie jongen die presteert. Nu Maakt me het nie uit of hij nu dokter of vuilnisman word maar hij doet iets. Hij studeert en dat doe je niet voor niks. Dat doe je omdat je iets wilt bereiken.
paulus811
12 jaar geleden
Maar huppeltje, dat is op zich toch allemaal geen reden om asiel te krijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik zie geen probleem
Met hem. De niet werkende kost ons teveel geld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het probleem ook niet. Laat die knul lekker hier blijven, bij zijn (pleeg)familie. +je voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u ;)
Daar zijn lijsten voor.... Angola staat in het wereldklassement op 146 - het is er slechter dan in Haiti, maar beter dan Djibouti.

Angola is in wezen een rijk land. Een voormalige Portugese kolonie met veel grondstoffen en een economische groei waar men in Europa alleen maar van kunnen dromen -herstellende van een burgeroorlog die eigenlijk nog steeds niet voorbij is.

Bepaal zelf maar of het normaal is iemand die vanaf z'n tiende jaar legaal in Nederland woont op z'n achttiende weg te mikken. Er zijn honderden Mauro's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is veel prettiger daar denk ik. Ik ben in Mongu Zambia geweest, toevallig op bezoek bij een Angolese diplomaat en ook de grens is daar betrekkelijk dichtbij. Ik kan iedereen aanraden er eens op bezoek te gaan, ondanks de ongelovelijke armoede daar. De vriendelijkheid van de mensen maakt veel goed en het weer is er lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan wel gaan vertellen hoe het daar is, maar zien overtuigt je misschien meer, dit is een gemiddelde documentaire over angola!