Waarom hebben politieke partijen in Nederland het altijd over bezuinigen? Hoe is Nederland aan een staatsschuld gekomen?

De bevolking groeit, dus vast ook steeds meer belastingbetalers. Waarom dan die staatsschuld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Praktisch elk land heeft een staatsschuld. Geld lenen aan de overheid wordt gezien als een belangrijke manier om een economie draaiende te houden; staatsobligaties worden gezien als een veilige manier om te beleggen, maar het betekent wel dat er een staat moet zijn om die obligaties uit te geven.
Gelukkig is Nederland nooit te beroerd geweest geld te lenen. Het resultaat is dagelijks te zien; wegen, spoorbanen, riolering, telefoon, electriciteit, ziekenhuizen... allemaal op de pof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel simpel: Omdat er meer wordt uitgegeven dan er binnenkomt. Wegenbouw, gezondsheidszorg, onderwijs, etc. kosten heel veel geld. Als je de belastingen opschroeft zakt de economie in, vluchten mensen naar het buitenland en gaan zwartwerken.
14 jaar geleden
In een jaar aan de banken om ze overeind te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we nog meer uitgeven denk daarbij aan de enorme kosten voor de verzorgingsstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...wat ze allemaal uitgeven aan ontwikkelings landen...al 40 jaar inmiddels. Vroeger moest je een centje meenemen naar school voor de missie Afrika.
Van al dat geld had er al niemand meer arm hoeven zijn.
En dat je kinderbijslag krijgt is gelukkig mogelijk. Maar...als ze ook nog kinderbijslag geven aan kinderen die niet in Nederland wonen...is het einde ook zoek.
Er zou een grens moeten zijn maar die is er hier allang niet meer. En de gewone burger, die kan de staatsschuld ophoesten. Als ze het eigen risico van het ziekenfonds gaan verhogen van 165 euro per jaar (wat het nu is) naar 700 euro per jaar....dan zal de criminaliteit de pan uit rijzen. Gaan zelfs de bejaarden op roof. Ze moeten wel.
En niet alleen zij. Wat dacht je van een gezin met kinderen...de alleenstaanden...iedereen zal aan de geelhonger komen te liggen. Bijna iedereen dan.
De rijken hebben nog wel beleg op hun brood..hoop ik.
Het moet allemaal anders...maar deze regering vult alleen zijn eigen zakken. Denken geloof ik dat ze alleen zijn in dit land, zonder bevolking en van daaruit regelen ze van alles...maar niet voor ons.
Omgekeerde wereld hier. Dit is het slechtste kabinet ooit. En hiervoor net zo. Verdeel en heers. En zo gaat het dan ook. Hypocrieten, bah.
Groetjes.