Waar en wanneer heeft Domela Nieuwenhuis gezegd: democratie begint met nee?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar ? Maar het ging over de zgn Atjeh oorlog dacht ik . Maar ?
Amadea
8 jaar geleden
Zo zeg, door deze vraag heb ik ook weer wat geleerd! Want tot nu toe dacht ik dat Domela Nieuwenhuis een vrouw was. Maar nu ontdek ik dat het een dubbele achternaam betreft, en de voornaam Ferdinand erbij hoort....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een zeer interessante man die een enorme invloed heeft gehad op de sociale vernieuwingen . Ook het gevaar al zag van het staats communisme en ja z'n scherpte van geest heeft hem in Nederland gevangenis opgeleverd voor majesteit schennis of ? Lees ook het aardappel oproer met de draai van Troelstra .

Antwoorden (1)

Het Europees Parlement kwam vorige week met een voorstel voor een nieuwe kieswet.
Twee Europarlementariërs, een Duitse socialist en een Poolse christen-democrate, hebben het initiatief genomen. Al die verschillen in de manier waarop de 28 lidstaten hun Europarlementariërs kiezen, dat kan niet goed zijn. Er zijn te weinig vrouwen, dus er zou een voorgeschreven om-en-omregeling moeten komen op de kieslijst. Om versplintering tegen te gaan een kiesdrempel van drie procent. Die hebben sommige landen nu wel, andere niet. En om de aandacht (van jongeren) te bevorderen, moet er via internet gestemd kunnen worden.
Dit alles schrijft Martin Sommers in zijn column van 31 oktober in de Volkskrant onder de titel: DEMOCRATIE BEGINT MET NEE ZEGGEN
Voorstel voor een Europese kieswet betekent staatsmacht via eenvormigheid.

Martin Sommer eindigt zijn column met de alinea: “De Kamer gaat deze kieswet tegenhouden en dat is goed. Democratie komt zelden van bovenaf en ook nu ziet dat er niet naar uit. Van Ronald van Raak leerde ik dat Domela Nieuwenhuis ooit wijze woorden sprak: democratie begint met nee zeggen."
Einde column
De uitspraak lijkt in tegenstelling tot waar Ferdinand Domela Nieuwenhuis ooit voor pleitte nl.: „Het doel is niet meer om de democratie te verbeteren of tekortkomingen op te heffen, maar om aandacht en erkenning te krijgen voor het eigen ongenoegen en eigen gelijk.”
Bij navraag weet ook Kamerlid Ronald van Raak niet waar en wanneer Domela Nieuwenhuis dit gezegd zou hebben, maar “het klinkt goed”, vooral als men het toedicht aan een erkend grondlegger van het Nederlandse socialisme.
Antonius Adrianus Gerardus Maria (Ronald) van Raak is een Nederlands politicus en vanaf 2006 Lid van de Tweede Kamer voor de Socialistische Partij (SP)