Welke rol speelt Saoedi-Arabië in het geweld binnen de Islam en de vlucntelingenstromen die hierdoor op gang komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

De enige rol die zij spelen is het geven van miljoenen aan hulporganisaties. Hun beleid is over het algemeen geen vluchtelingen op te nemen en zij hebben ook, in tegenstelling tot Europa, het VN vluchtelingenverdrag uit 1951 altijd geweigerd te ondertekenen. Zij erkennen geen vluchtelingenstatus met de daarbij behorende verplichtingen. De Golfstaten kunnen dus elke irreguliere migrant zomaar over hun grens zetten.

Het is zelfs zo dat sommige golfstaten zoals Qatar, jihadistische groeperingen met geld en wapens ondersteunen en daarmee eigenlijk het conflict in stand houden of zelfs verergeren. Toch is het zo dat in Qatar slechts zo'n 20% originele bevolking is. De rest van de bevolking bestaat uit arbeidsmigranten uit India, Pakistan, Iran en de Filipijnen. Dit geldt eveneens voor de Verenigde Arabische Emiraten.

De economieën in de Golfstaten leunen namelijk op de arbeid van laaggeschoolde, dus goedkope arbeidskrachten. Zij krijgen maar heel weinig geld voor zwaar werk en zij mogen alleen blijven zolang het arbeidscontract duurt of men zich daaraan houdt. Ze hebben daarom ook weinig rechten. Komen ze in opstand, dan worden ze uitgezet en dit weten ze. De werkgevers hebben alle macht en zijn kunnen slechts slikken of stikken!
De Syriërs weten ook hoe het er daar aan toegaat en laten de Golfstaten al bij voorbaat iinks liggen. Zij trekken liever naar andere buurlanden en naar Europa, ook al kan de overtocht hun het leven kosten.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus! +