Zijn bewindslieden nog politiek verantwoordelijk als zij inmiddels een andere portefeuille hebben?

Momenteel speelt de Fyra-enquête. Daarbij zal vooral naar staatssecretaris Mansveld (I&M) worden gekeken, maar ook minister Dijsselbloem wordt in dit verband genoemd. Kan hij alsnog de politieke consequenties dragen als blijkt dat hij destijds de Tweede Kamer onjuist of onvolledig heeft geïnformeerd (het is een ongeschreven regel dat iemand in dat geval opstapt) nu hij een totaal andere portefeuille heeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, een nieuwe minister of een nieuwe staatssecretaris is vanaf zijn of haar aantreden politiek volledig verantwoordelijk voor zijn of haar beleidsterrein. Dit betekent dat deze vanaf dat moment ook verantwoording dragen voor het beleid van hun ministerie in het verleden. Eerdere bewindslieden kunnen na hun aftreden politiek gezien niet meer worden aangesproken op het door hen gevoerde beleid in het verleden, ook niet als zij daarna een andere portefeuille hebben gekregen.

Wel is het mogelijk dat een politicus aftreedt naar aanleiding van een affaire. Als hij of zij vindt dat hij of zij op basis van zijn of haar handelen in het verleden geen vertrouwen meer heeft, kan hij of zij besluiten zijn nieuwe functie op te geven. Dit is bijvoorbeeld gebeurd in het geval van Wim van Eekelen. Hij was staatssecretaris van Buitenlandse Zaken (om precies te zijn staatssecretaris van Europese Zaken) in het kabinet-Lubbers I (1982-1986). Daarna werd hij minister van Defensie in het kabinet-Lubbers II (1986-1989). Hij trad in 1988 als minister van Defensie af naar aanleiding van de paspoortaffaire, omdat hij in het vorige kabinet verantwoordelijk was geweest voor de ontwikkeling van een nieuw paspoort. Die ontwikkeling mislukte en Van Eekelen vond dat hij daarom moest opstappen, ook als minister van Defensie. Naar aanleiding van de bevindingen van een parlementair onderzoek of een parlementaire enquête kan een bewindspersoon dus opstappen, als hij of zij vindt dat hij of zij in zijn of haar nieuwe functie niet meer goed kan functioneren.

Een minister of staatssecretaris kan overigens wel nog na zijn of haar aftreden persoonlijk juridisch worden vervolgd voor misdrijven of overtredingen die hij of zij tijdens zijn of haar werk heeft gepleegd, voorzover hij of zij daar persoonlijk verantwoordelijk voor kan worden gesteld.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van Eekelen werd min of meer gedwongen om af te treden, in het openbaar werd er wat anders van gemaakt. Deze gang van zaken werd in het buitenland (m.n. de VS) TOTAAL niet begrepen!
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor je aanvulling. Ja, het is vaak zo dat, als er een bewindspersoon van een van de coalitiepartijen moet opstappen, ervoor wordt gezorgd dat er van de andere coalitiepartij ook iemand moet opstappen. Misschien is dat in dit geval ook zo gegaan. Ik weet de details van de gang van zaken van toen niet meer precies.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Opstelten werd aangesproken op afspraken die Teeven als officier van justitie had gemaakt. Hoewel Teeven staatssecretaris was, was hij als bewindspersoon niet verantwoordelijk voor zijn eigen daden als officier van justitie. Toen Opstelten aftrad als minister had Teeven gewoon kunnen blijven zittent. Dat hij mee aftrad siert de man maar had niet gehoeven.
Antoni
8 jaar geleden
@mullog, dank voor je reactie, maar die kwestie valt eigenlijk buiten het bestek van de vraag. Teeven had een totaal andere functie als Officier van Justitie. Hij was als Officier van Justitie geen bewindspersoon en had toen dus ook geen portefeuille als bewindspersoon. Dat hij mee aftrad, siert hem, dat vind ik overigens ook.