het verdrag tussen de EU en Oekraine, is dat ook bedoeld om de rechtsstaat daar te versterken?

het gaat om het verdrag waarover referendum komt en dat volgens de voorstanders (tevens vaak tegenstander van het referendum) alleen maar handelstechnisch van aard zou zijn. vandaag zie ik in nieuwsbericht dat het ook om versterking van de rechtsstaat zou gaan. wat klopt hiervan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een Associatieovereenkomst is een bindende afspraak en bestemd om een grotere samenwerking mogelijk te maken op economische gebied tussen de EU en het land waarmee de overeenkomst wordt gesloten.
Het is meestal de eerste stap voor het verkrijgen van het lidmaatschap van de Europese Unie.
De partijen moeten de import- en exporttarieven en quota afbouwen als die er zijn.
Bv als een land tonijn vangt dan is daar een quotum voor. Als een land toe wil treden tot de EU zal deze moeten bewijzen dat men zich eerst aan het quotum houdt.
Economie kan men niet los zien van de politiek.
In het verdrag worden 'gemeenschappelijke waarden' duidelijk aangeduid en geformuleerd. De Oekraïne moet zijn rechtsstaat en democratie versterken voorzover die er tenminste is en tonen dat zij de mensenrechten beter gaan respecteren.

Een Associatieovereenkomst is in eerste instantie een economische aangelegenheid maar kan niet los gezien worden van een versterking van de rechtsstaat. Deze beide kanten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Versterking van de rechtsstaat ligt in het verlengde van de grotere samenwerking op economisch/politiek gebied.
In dit specifieke geval en met het aangaan van dit akkoord gaat het voor de Oekraïne om het kiezen voor Europa en tegen Rusland, dus tegen de huidige president van Rusland Vladimir Poetin, of zij dat nu willen of niet.