Socialisme staat in Europa voor eerlijke politiek, maar in Amerika is het bijna een scheldwoord, waarom?

En hoe kijken Amerikanen aan tegen het feit dat veel landen in Europa door socialistische partijen worden geregeerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Socialisme staat voor veel bemoeienis van de overheid opdat voor alle mensen dezelfde voorwaarden om te kunnen leven aanwezig zijn.

Amerikanen houden niet van veel bemoeienis van de overheid; het staat de zelfontplooiing in de weg, en belemmert economische groei.

""Ons"" socialisme is al lang niet meer zoals het door Jelle Troelstra werd beoogd. Termen als marktdenken en individualisme zijn er doorgedrongen. Ook denken ze niet meer aan de arbeiders die moeten wordenverlost van de slavernij, zoals in een van de Strijdliederen wordt gezongen.
Wel aan menswaardige condities voor de arbeid.
Liberalen en socialisten kunnen op een aantal punten goed samenwerken.

Al denk ik dat de PvdA zichzelf heeft verloochend toen ze de belangrijkste voorwaarden voor een menswaardig bestaan, nl. wonen, water, electriciteit, verwarming, gezondheidszorg, op de vrije markt hebben gegooid.
Wij verwachten juist van de overheid dat we voor ons belastinggeld iets terugkrijgen in deze sfeer. Nu moeten we er nog waanzinnig veel voor betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Voor veel Amerikanen is Europa een voorbeeld van hoe zaken politiek geregeld moeten worden. Voor anderen wordt het gebruikt als schrikbeeld. Amerika is nog steeds de koude oorlog niet ontgroeid, toen socialisme en communisme op één grote hoop werden gegooid.
14 jaar geleden
Ik ben het niet geheel eens met be stelling, socialisme is niet per we eerlijk.
Wat je denk ik bedoeld is dat Amerikanen erg gesteld zijn op hun vrijheid. Als het even kiezen Amerikanen er voor om zelf hun zaken te regelen ipv de (federale) overheid. Zij redeneren dat een bemoeizuchtige overheid het vrijmarktwerken is de weg staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Amerika geldt sterk dat je je eigen boontjes dopt en dat je zelf voor je leven verantwoordelijk bent. Je mag de ander wel helpen, maar de overheid mag dat (haast) niet. Het socialisme verwacht wel meer van de overheid en daarom is dat strijdig met de Amerikaanse filosofie. Europa wordt trouwens niet door socialistische (sociaal-democratische) partijen geregeerd. Engeland, Spanje, verder niet dacht ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zweden, Duitsland, Belgie, Denemarken hebben ook Sociaal Democratische partijen. Noorwegen vast ook en Polen. Misschien nog wel meer.