Mag de miniserie van veiligheid en justitie een boete uitschrijven omdat mijn hond wel eens blaft?

Volgens ministerie van veiligheid en justitie zou ik mij schuldig hebben gemaakt voor het plegen van een strafbaar feit.
Omschrijving strafbaar feit: Als particulier met toestellen of geluidsapparaten dan wel op andere wijze handelingen verrichten, waardoor voor omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt, of toelaten dat deze handelingen worden verricht.

Wat staat hier nou?

ik heb een hond die wel eens blaft. er is nooit een buur geweest , alleen politie..krijg zomaar dit op mijn mat.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk eens op de bekeuring welk artikel van welke wet je volgens de politie overtreden hebt? Als je dat erbij vermeldt weten we meer.
Erna55
8 jaar geleden
Het lijkt in de omschrijving meer te gaan over geluidsaperatuur dan over de hond.
De politie die geweest is zal toch wel verteld hebben waar de geluidsoverlast over gaat ? Wat heeft de politie gezegd ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan best over een hond gaan Erna, zie "dan wel op andere wijze handelingen verrichten"

Antwoorden (3)

Niet omdat je hond "wel eens blaft". Maar als je de politie aan de deur krijgt, is er sprake van wel iets meer dan alleen maar "wel eens blaffen", en veroorzaakt het beestje hinder / geluidsoverlast. En dat staat er ook : je hebt met een "toestel of geluidsapparaat "(lol , maar een dier is voor de wet nu eenmaal een "ding" ) geluidsoverlast veroorzaakt. En blijkbaar geen beetje als ze je een boete geven ; meestal krijg je eerst alleen maar hele tritsen waarschuwingen voor de politie ein-de-lijk eens echt tot actie overgaat.

Natuurlijk zou het netter zijn als de mensen je eerst persoonlijk zijn komen melden dat ze er last van hadden en je de gelegenheid hadden gegeven er iets aan te doen, maar dat is helaas in de praktijk niet altijd even makkelijk. En misschien hebben ze je wel degelijk duidelijke hints gegeven maar heb jij die op een of andere manier niet opgepakt ? Of je was / bent niet thuis op de momenten dat je hond overlast veroorzaakt ; ook dat komt meer voor dan je denkt, dat mensen totáál niet op de hoogte zijn van het kabaal dat hun hond maakt als hij alleen thuis is.

Zelf heb ik ook buren gehad met een hond die geluidsoverlast veroorzaakte, en ik keek wel lichter uit dan proberen zelf met die mensen te praten ; veel te link. Ik liet wel eens een hint vallen, maar die werd - bewust of onbewust - volledig genegeerd of niet begrepen. (Was gene erg slim volk zal ik maar zeggen). Bovendien had de HELE buurt er last van, dus iederéén belde min of meer om de beurt , en vaak tegelijk. Helaas was het nooit voldoende om het arme beestje ook daadwerkelijk af te laten voeren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het niet zo slim volk was, dan was het ook niet heel erg slim van je om het bij een hint te laten.
Je had het dan misschien beter letterlijk máár op een vriendelijke manier kunnen benoemen denk ik dan toch zo.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ging ook niet om een eenmalig hintje hoor. En nee, bij sommige mensen os op een vriendelijke manier benoemen geen optie. Ach, gelukkig zijn wij al vrij vlot daarna verhuisd (en niet in de laatste plaats vanwege die buren) en zij zijn inmiddels naar ik begrepen heb alweer twee huizen uitgezet.
Ik zou eerst kijken of de boete echt is. Tegenwoordig sturen oplichters een fake brief naar burgers om een boete te betalen. Het is namelijk vreemd dat de politie niet aan de deur is geweest. Of ben je weinig thuis geweest en heb je je blaffende hond vaak alleen achter gelaten? Dan kan her zijn dat de politie wel langs is geweest maar jou nooit hebben aangetroffen. Zoek in ieder geval uit of de brief echt is. En vraag eens een keer een buurman/vrouw of ze last heeft van je hond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees net dat de politie wel is langs geweest. Wat hebben ze gezegd dan?!

Toegevoegd na 12 minuten:
Dat ze langs zijn geweest zegt al veel. Buren bellen niet zomaar de politie op bij wat blaffen. Wel als het langdurig, hard of midden in de nacht is. Kijk zelf wat je aan de situatie kan doen. De zaak is niet opgelost door alleen de boete te betalen. Straks kan je nog een boete verwachten. Wanneer je de situatie van je hond samen met de buren hebt opgelost, kan je eventueel de rechter hierover inlichten en wellicht dat hij de boete kwijtscheldt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sommige buren bellen wèl zomaar de politie hoor.
Ze mogen best een boete uitschrijven als daarin duidelijk wordt: 1) welk strafbaar feit ze hebben vastgesteld 2) op grond van welke wettelijke bepaling dit strafbaar is 3) wanneer ze dit feit hebben vastgesteld en 4) op welke manier ze dit hebben vastgesteld. Is dat niet het geval dan zou ik de boete, vooropgesteld dat die echt is (zie de andere antwoorden en reacties) aanvechten bij de kantonrechter.