Wat kan ik doen tegen onterechte kosten van een betekening tot bevel?

In februari van dit jaar heb ik de aanslag Gemeentelijke Belastingen ontvangen. De mogelijkheid bestond om het verschuldigde bedrag -middels een automatische incasso- in 10 maandelijkse termijnen te voldoen.

De groene machtigingskaart heb ik ondertekend geretourneerd naar de gemeente. Het saldo op mijn rekening is ruim voldoende voor afschrijvingen.

Afgelopen zaterdag lag er desondanks een dwangbevel van deurwaarderskantoor Cannock Chase Public bij me op de mat. Of ik de vordering van de gemeente PLUS €58,00 aan betekeningskosten onmiddellijk binnen twee dagen wilde betalen, daar er anders verdere rechtsmaatregelen worden genomen.

Hier schrok ik best wel van.

Telefonisch navraag bij de gemeente leverde het antwoord op dat zij géén machtiging van mij hebben ontvangen. Ik ontkende dit en kreeg te horen dat ik niet moest liegen en gewoon het totale bedrag dien te betalen.

Ook bij CCP hetzelfde antwoord. Betalen anders verdere rechtsmaatregelen. Het bedrag van de belastingen heb ik inmiddels betaald maar de €58,00 aan betekeningskosten weiger ik te betalen omdat ik op tijd de machtigingskaart heb teruggestuurd.

Wat kan ik verder nog doen. Niet enkel om die €58,00 maar het gaat mij enkel om het principe en de 'houding' van de gemeente.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je vraag gaat uit van een aanname. Net zo min als een medewerker met zekerheid kan zeggen dat jij de machtiging niet op de post hebt gedaan, kan jij niet beweren dat ze de machtiging wél hebben ontvangen. Er kan bijvoorbeeld met de post iets mis zijn gegaan. Nergens blijkt in ieder geval uit je verhaal dat de extra kosten onterecht zouden zijn. Wanneer ik een verjaardagskaartje stuur, vraag ik die persoon de volgende keer dat ik hem/haar spreek altijd of het kaartje is aangekomen. Een machtiging voor honderden euro's op de bus doen en vervolgens niet navragen of deze is aangekomen of je bankrekening checken of de eerste termijn is afgeschreven vind ik ronduit naïef en tekenend voor de houding van veel burgers jegens de overheid anno 2015... Je kan hooguit een klacht indienen tegen de betreffende medewerker. Wat betreft de extra kosten: pech gehad, volgende keer beter opletten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100