Je tijdig aanmelden onder de naam lijst .... Op de lijst staat maar 1 naam.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kunt ook eest lid worden van een partij waarmee je in de gemeenteraad komt, daarna ga je je afscheiden en zeg je je lidmaatschap op. Je gaat verder als lijst....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord! +1
Eerst lid worden van een partij is wel handig. Er zijn veel partijen die een tekort hebben aan kandidaten en het scheelt veel administratieve rompslomp.

Andere antwoorden (2)

Iedere burger heeft het recht om een politiek establishment aan te gaan, zodra hij 18 jaar is, niet ontzegt werd uit zijn of haar burgerrechten.

Onafhankelijk meedingen voor een zitje in de gemeenteraad is dus mogelijk, hoewel je meer stemmen zult halen als partijlid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om een eigen party op te richten of een beweging komt het een en ander bij kijken zo moet je statuten maken en deze in een notariele akte laten vastleggen.
je moet ingeschreven staan bij de kamer van koophandel.
verder moet je een waarborgsom van 112,50 betalen aan het centrale stembureau van de gemeente, deze 112,50 euro krijg je weer terug als je een kandidatenlijst inleverd