Late boete, is deze nog geldig?

Hallo, ik ben Alex en ben 19 jaar. Na het stappen in Veghel, Noord-Brabant, zijn ik en twee vrienden om 01:00 's nachts weer vertrokken. Een vriend van me had een flesje bier vanuit een kroeg nog in zijn hand. Onderweg had hij hem op, en gaf het lege flesje aan mij. Uit reflex heb ik dat bierflesje aan de zijkant van de stoep weggezet, omdat ik geen prullebak nabij had. Nu is deze overtreding 26-04-2014 geweest, inmiddels al bijna 8 maanden geleden. Deze boete bedraagt €140,-. Ik schrok hier nogal van, omdat ik het me al amper kon herinneren, en het al zolang is geleden. Ik dacht dus dat het bij een waarschuwing was gebleven omdat ik naderhand het flesje netjes heb weggegooid. Ben ik nu nog steeds verplicht te betalen? Of kan ik er op enige wijze manier tegen in gaan? Graag advies a.u.b.!

3.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Je moet gewoon betalen.
Alex1995
9 jaar geleden
Waarom is deze boete dan zo laat?
Erna55
9 jaar geleden
De boete moet je betalen.

Het beste antwoord

De persoon die blikjes, flesjes of ander afval op straat gooit riskeert een boete van
€ 140,00 (was in 2014).
Via artikel 10.23 van de Wet milieubeheer en de artikelen 1a, 2 en 6 van de Wet op de economische delicten is het een strafbaar feit.
Is de vermelde feitcode p H 022, dan is de boete inderdaad voor het wegzetten van het lege flesje langs de stoeprand.
Voor het verstoren van de nachtrust is nl het boetebedrag ook € 140,00, de bijbehorende feitcode is dan H 200 of H 205.

Als het een transactievoorstel is dat je hebt ontvangen (te herkennen aan de letter T rechtsboven op het formulier) kun je geen bezwaar maken of beroep aantekenen.
Je kunt ervoor kiezen niet te betalen. Dan ontvang je vanzelf op enig moment een dagvaarding. Soms eerst nog een tweede transactievoorstel met een hoger boetebedrag.
Als het een strafbeschikking is die je hebt ontvangen (te herkennen aan de letter O rechtsboven op het formulier) zul je verzet moeten aantekenen om dan later een dagvaarding te ontvangen.

Acht maanden na dato lijkt erg lang voor het krijgen van een eenvoudig transactievoorstel of een eenvoudige strafbeschikking op de deurmat. Formeel is er een termijn van vier tot acht maanden, maar in bezwaarprocedures wordt deze termijn, zeker als het slechts een overschrijding van enkele weken betreft, meer gezien als een richtlijn, waardoor het bezwaar ongegrond wordt. Toch gebeurt het bij rechtszaken dat boetes vaak verlaagd worden door de rechter om reden dat 'het allemaal wel heel erg lang geleden is'.
Je kunt natuurlijk altijd een dagvaarding afwachten of in verzet gaan om de zaak voor te laten komen bij de rechter. Misschien heb je geluk, met andere woorden, als je met een goed verhaal komt, kan het gebeuren dat je goedkoper de deur uit gaat, ondanks dat het "feit" bewezen is.
Houdt het verhaal van je vriend erbuiten. In sommige delen van de stad is het niet altijd toegestaan om op straat alcohol te drinken of aangebroken flesjes en blikjes bij zich te hebben, of er moet een regeling zijn getroffen (bijvoorbeeld met Koningsdag). In beroep gaan betekent dat je zelf verontschuldigende feiten of verzachtende omstandigheden te berde brengt, niet door niet te controleren handelingen van een afwezige erbij te betrekken.
Ik heb geprobeerd de mogelijkheden met hun voor- en tegens zo duidelijk mogelijk weer te geven. De beslissing is uiteindelijk aan jou. Maar je zal voor de rechtszaak wel tijd, moeite (en geld) moeten reserveren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uit je vraag leid ik af dat je de bekeuring onlangs hebt ontvangen, en dat je verbaasd bent dat je deze nu pas hebt gekregen, daar de overtreding al in april 2014 is begaan.

Waarom je deze bekeuring zo laat op de deurmat hebt gekregen, weet ik niet. Onderaan de bekeuring staat informatie voor wanneer je het niet eens bent met de beschikking. Hier staat tevens een telefoonnummer vermeldt, die je kunt bellen wanneer je vragen hebt over je overtreding. Dit nummer is 0900-8844 (24 uur per dag bereikbaar). Zij kunnen je waarschijnlijk meer duidelijkheid geven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het nummer 0900-8844 is niet bestemd voor vragen over een ontvangen transactievoorstel of strafbeschikking.
Het politienummer is bestemd voor hulp bij niet-spoedeisende zaken, voornamelijk om het alarmnummer 112 te ontlasten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder mijn laatste beschikking die ik heb ontvangen stond toch echt dat nummer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal een verkeersboete geweest zijn. Dan kún je het nummer bellen en het nummer doorgeven van de verbalisant waarna je wordt doorverbonden. Als de verbalisant niet aanwezig is laat men een boodschap achter.