Welke landen nemen deel aan de internationale coalitie tegen de terreurorganisatie IS?

Ik doe een beetje onderzoek naar het jihadisme, terrorisme en alles wat daarbij komt kijken. Gisteren stond er in een artikel van Spits dat ISIS het gemunt heeft op alle landen die deelnemen aan de internationale coalitie tegen de terreurorganisaties. Heb een beetje op Google rond gestruind maar kon niks vinden.

Dit is het artikel van Spits: http://www.spitsnieuws.nl/buitenland/2015/01/isis-aanslag-charlie-hebdo-is-pas-het-begin

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Washington heeft bekendgemaakt dat meer dan veertig landen op de een of andere manier zullen deelnemen aan een coalitie tegen de 'jihadisten' van de Islamitische Staat (IS).
Het State Department heeft 25 van die landen opgenoemd. Andere kunnen discreter deelnemen op terreinen als diplomatie, inlichtingen, militaire assistentie, het bestrijden van rekrutering en financiële netwerken van IS.

Iran helpt en adviseert de Iraakse Koerden, maar verzekert daarin niet te coördineren met Washington, iets wat de VS van in het begin ook al hadden verworpen. Ook het Syrië van president Bashar al-Assad is ongewenst in de coalitie.

Militaire steun voor de Koerden en het Iraakse leger is er van de VS, Canada, Frankrijk, Groot-Brittannië, Australië, Duitsland, Italië, Albanië, Polen, Denemarken en Estland.

Humanitaire hulp komt er van Saoedi-Arabië, Koeweit, Australië, Groot-Brittannië, Canada, Frankrijk, Noorwegen, Polen, Italië, Spanje, Ierland, Luxemburg, Turkije, Zwitserland, Japan, Denemarken, Nieuw-Zeeland, Finland, Hongarije, Zuid-Korea en mogelijk ook de Filipijnen.

In de Golf en de Arabische landen spelen de Verenigde Arabische Emiraten en Saoedi-Arabië een eersteplansrol, zij het vooral politiek en logistiek. Washington kan ook steun vinden in Bahrein, Koeweit en Qatar, wiens houding echter onzeker is. De VS gebruiken er wel de luchtmachtbasis Udeid en hebben er hun centraal commando voor het Midden-Oosten plus Azië, maar Doha wordt ervan verdacht radicaal-islamistische groepen te financieren.
fremar