Waarom handelen democratieën eigenlijk met dictatuur?

Geen enkele politieke partij maakt zich daar zorgen over.

Het bezorgt ons valse concurrentie, maar belangrijker het bestendigt en stimuleert de willekeur van fascisme. En dat terwijl het westen in WOI en WOII en de koude oorlog, aan den lijve ondervonden heeft wat fascisme en dictatuur betekent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke bedoel je? Er zijn wel degelijk boycots van bepaalde dicaturen, zo doet de VS al decennia lang geen handel met Cuba.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat is symboolpolitiek, met dictaturen die olie hebben zijn ze dikke vriendjes.

Antwoorden (9)

Omdat democratie een vorm van dictatuur is.

Bij een klassieke dictatuur is er een aan de macht (de dictator).

Bij een democratie zijn er slechts enkelen aan de macht die zogezegd de rest van het volk vertegenwoordigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
democratie is het tegenovergestelde van dictatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, fijn dat je weet wat ik bedoel, arrogant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zuivere democratie heeft nog nooit bestaan, zelfs in het oude Athene mochten maar weinig inwoners stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie anders meer overeenkomsten dan verschillen tussen de twee staatsvormen, dus ik zie het zeker niet als tegenovergesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zie je altijd, wanneer je het over dictatuur hebt, komen er van die leftoos die onze democratie gaan aanvallen, ze geven nog liever dictatuur het voordeel van de twijfel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten wat dit met zgn. 'leftoos' te maken heeft, maar jij gelooft het niet, dan blijf je toch lekker hangen in die illusie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een verschil tussen je democratie waarderen en niet met twee benen op de grond staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies en laten we het dan eens hebben over die zogenoemde oneerlijke concurrentie, veronderstelt dat niet dat je een keuze hebt onder welke staatsvorm je valt? Of fascisme, wat heeft dat precies met deze oeverloze discussie te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met het feit dat de geitensokken niet weten wat dictatuur is. De communistische linkse kerk heeft nooit echt schuld hoeven bekennen door Stalin te lang te steunen.
rose
14 jaar geleden
Democratie is de dictatuur van de sterkste (de meerderheid)
Men zegt dat je dan nog wat invloed kunt hebben op dat regime. Zo waarschuwen Nederlandse bewindslieden elke keer dat ze in China op bezoek zijn, dat regime 'voor de laatste keer' dat ze de mensenrechten moeten respecteren. Daar liggen ze natuurlijk wakker van...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha ha, ja precies en intussen maar een hoop handelsdelegaties meenemen en vragen of we nog wat willen investeren.........
De mening van onze volksvertegenwoordigers is dat maximaal rendement boven schoonheid gaat; dit geldt dus ook het ethische vlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hebzucht van de mammon laat onze moraliteit varen.
Deugd gaat voor principe? Ik denk dat als alle democratische landen zich opeens tegen dicaturen gaan verzetten dat daar de sfeer op onze geliefde wereld echt kapot aan gaat :(
Nee het zou zeker niet gezellig worden.. (wo3?)

Toegevoegd na 2 minuten:
En bovendien, democratie respecteerd de denkbeelden van anderen.
Zonder dat, geen democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Democratie respecteert de denkbeelden van anderen zolang die anderen dat ook doen, anders mag je ze uitsluiten als fout, fascistoïde.
Dictatuur definitie:
Staatsvorm waarbij de macht in een land in de handen is van één persoon, de dictator. Oorspronkelijk een Romeinse staatsvorm voor tijden van nood, waarbij de totale macht 6 maanden in de handen lag van één persoon om de crisis het hoofd te bieden.

Democratie definitie:
Letterlijk: demos (volk) kratein (regeert).
Democratie of volksheerschappij is een staatsvorm waarbij de bevolking soeverein is en zichzelf regeert. In een democratie kan dus niemand aan de meerderheid van de bevolking ongewenste maatregelen of wetten opleggen. Een democratie in een modern land is bijna enkel mogelijk door een combinatie van directe en vertegenwoordigende democratie.
De moderne vorm van democratie is een bestuursvorm waar de regering door een meerderheid van het volk gekozen wordt en waarbij het volk de leiders op het rechte pad houdt door de mogelijkheid deze regering weg te sturen als een meerderheid van het volk het niet meer eens is met de regering.

Conclusie
Een regering die handelt met dictatuur, maar zichzelf een democratie noemt, is dus bij per definitie toch geen democratie meer.
Daarom is deze hele vraag niet zo heel zinnig, aangezien het ook nog niet klopt. Je zal namelijk moeite hebben om een land aan te wijzen die zichzelf een democratie durft te noemen, terwijl er een leider aan de macht is die gebiedende bevelen (zonder overleg of geaccepteerde verklaring)durft te geven.
Daarbij betwijfel ik of je iets zinnigs bedoelt met 'het bezorgt ons valse concurrentie' (met wie kunnen we nou weer 'vals concurreren'), 'de willekeur van het facisme' (willekeurig is juist het enige waarvoor je facisme niet kan uitschelden).

Democratieën handelen dus niet met dictatuur, omdat ze, wanneer ze dat doen, per definitie geen democratieën meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat dictaturen er meestal rare hobby's op nahouden (kernwapens) en als democratie wil je natuurlijk wel inzicht hebben in de dreiging. Bovendien kun je proberen de eigen bevolking tegen hun dictator op te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Handel is handel.

(Het is uiteindelijk toch het kapitaal dat de dienst uitmaakt)
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bepaalde handel, waaronder die met dictatuur, zou je heel goed helerij kunnen noemen.
rose
14 jaar geleden
Oh ja. Echt wel.
Omdat de meeste landen geen democratie kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dat we niet anders kunnen, willen we onze grondstoffen bemachtigen?
Omdat de democratieen het volk van een dictatoriaal geregeerde staat niet wil laten lijden onder een emargo of boycot. Er zijn heus wel dictatoriale staten waar niet of nauwelijks buitenlandse handel mee wordt gedreven, bv Noord Korea of Iran. Er wordt dan ook vaak gezegd dat een dergelijke boycot het volk erg laat lijden (bv hongersnood of geen verstrekking van medicamenten).
Overigens zijn lang niet alle dictaturen fascistisch. Die zijn er nauwelijks meer. Wel communistisch zoals Cuba, Noord-Korea.