studiefinanciering

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat gebeurt er in Nederland (bijv. met de studenten) als de basisbeurs wordt omgezet in een lening? Er zijn politici die hier over denken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig, echt de vraag van de week! ;)
Geen lange verhalen, alleen een woord om rustig te overdenken!

Het beste antwoord

ik heb mijn complete studie zelf moeten betalen, proberen zoveel mogelijk bij te verdienen om alles te kunnen betalen, de basisbeurs heeft mij daar enorm mee geholpen.... maar de basisbeurs is ook niet bar veel op dit moment.

Als ik nog zou studeren en de basisbeurs zou worden afgeschaft, zou het een stuk moeilijker worden om het allemaal zelf te moeten opbrengen en dus lang aan een lening vast te zitten zou mij verschrikkelijk lijken.

Het gaat voor de mensen die geen ouders hebben die het voor ze betalen of een andere manier geld ontvangen en het dus zelf moeten betalen, een moeilijke keuze worden om verder te studeren.

Soms wil je wel, maar lukt het financieel niet..... je kan niet luchtig praten over een lening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

??????????????????

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ben bang dat er dan heel veel talent moet afhaken omdat het te duur wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De student moet terugbetalen he? Zo gaat dat met lenen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteravond zei een studente op tv dat het dan voor haar bijna onmogelijk zou zijn om te studeren. Zij werkte 16 uur per week en meer kon bijna niet.

Er zal dan weer veel meer aan avondstudies of weekendstudies (als extraneus) gedaan moeten worden.
De gemotiveerde student blijft over.

Toegevoegd na 1 minuut:
Iets ongenuanceerd antwoord, maar ik denk inderdaad dat terugbetalen dan maar moet. Of een avondstudie. Die mogelijkheden zullen dan wel meer terug moeten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veelal de rijken zullen ongestoord verder kunnen studeren. De overigen zullen meer moeten werken, meer lenen of afhaken met alle gevolgen van dien..

Jammer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat studenten wat minder snel "kansloze" studies kiezen. Kijkend naar mezelf 15 jaar terug afgestudeerd en inmiddels een behoorlijke baan, was het niet moeilijk geweest, om na mijn studie wat meer krom te liggen om terug te betalen. Daarvoor heb ik wel een studie gekozen waarbij de baanzekerheid min of meer gegarandeerd was. Ik zou het jammer vinden als door dit soort regelingen studenten mooie studies met minder baanzekerheid zoals bijvoorbeeld filosofie, politicologie, taalwetenschappen(?) links laten liggen.
Anderzijds is de studiebeurs al niet heel spectaculair natuurlijk en is een schuld van 12.000 euro nog wel te overzien zolang er geen Scheringa rentes worden berekend. En studenten leggen natuurlijk wel beslag op overheidsuitgaven voor investering in zichzelf, en het onderwijs zelf blijft natuurlijk behoorlijk gesubsidieerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets denk ik. Het is alleszins redelijk om beurzen af te schaffen. Je verdient later toch meer, dan iemand die niet heeft gestudeerd. Anders is daar helemaal gen reden toe,
Bijkomend voordeel is, dat studenten gaan beseffen, dat ze een studie hebben op onze kosten. Als ze studeren niet zien als grote vreugde, dan moeten ze niet gaan studeren, want dan wordt het toch niets. Ga dan maar een stapje later en een beroepsopleiding volgen. Als je het niet leuk vindt om een mastersopleiding Chemie te volgen, dan moet je een analisten school (HBO) gaan volgen. bijv. Vaak kan dat parttime of het kan worden betaald door een bedrijf ( met de verplichting om een aantal jaren daar te blijven). Studenten zijn van oudsher bewust een deel van het probleem en niet van de oplossing, en laat daar een einde aankomen. Ik heb een buurjongetje van 12 en die is waarschijnlijk geniaal, maar hij gaat bijna zeker verdwijnen in het middelmatige Nederlandse onderwijs en de middelmatige feestende naar zesjes strevende studenten massa. Jammer.
ALS de hele zaak beter zou opgezet, dan is het mogelijk dat de middelmaat geen studie kan volgen en dat het resultaat van de mensen die wel inzet en verstand hebben de samenleving vooruit kuinnen helppen, en daarvoor betalen we, niet voor het toekomstige persoonlijke gewin van een feestneus.
Kom maar op lieve minnetjes artiesten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel studenten verdwijnen (gelukkig maar, er zijn teveel studenten die niet geinteresseerd zijn in studeren), andere studenten gaan lenen (ook niet erg, later verdienen ze het terug).