Hoe lang blijft strafblad?

Ik ben nu 24, op mijn 21e voor t laatst veroordeeld door de politierechter voor openlijk geweld, en op mijn 18e idem. Ook heb ik in die periode 3 forse boetes gehad. Momenteel studeer ik rechten. De advocatuur lijkt geen probleem, ik heb nooit langer dan 3 dagen vast gezeten. Maar nu vroeg ik mij af, kan ik ooit nog rechter worden? Las ergens dat een strafblad na 20 of 30 jaar volledig verdwijnt. Maar is dat dan ook écht weg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Een strafblad wordt aangemaakt na strafrechtelijke veroordeling voor een overtreding of een misdrijf. De tijd dat het strafblad blijft bestaan is 5 jaar voor overtredingen en 30 of 20 jaar voor misdrijven. Deze termijn gaat in na onherroepelijke afdoening van de strafzaak. De termijn voor misdrijven kan onder sommige omstandigheden verlengd worden.

Bij vernieling blijft meestal 5 jaar staan tenzij de vernieling héél ernstig is.

Toegevoegd na 41 seconden:
Of je strafblad volledig verdwijnt durf ik je niet te zeggen maar hij verjaard wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je na de 5 jaar verder niet meer in aanraking bent gekomen met justitie en niet betrokken bent geweest bij een ernstig misdrijf, dan heb je nog grote kans dat je wel een VOG krijgt van het COVOG (Centraal Orgaan Verklaring Omtrent het Gedrag). Dus als je als rechtenstudent in het verleden betrokken bent geweest bij een kleine diefstal of vandalisme of vernieling op je naam hebt staan, dan kan je nog best topadvocaat worden!