Wat is de achternaam van de Koninklijke familie van België?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
70.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sedert 1891 is de familienaam officieel "Van België" en vanaf 1920 zijn de bijbehorende dynastieke titels die naar hun Duitse afkomst verwezen door Koning Albert I van België geschrapt.

Antwoorden (3)

De eerste koning, Leopold I, heette Van Saksen-Coburg-Gotha. De koninklijke functie, zoals zij in de Grondwet van België beschreven wordt, slechts kan worden uitgeoefend door een afstammeling van hem. Zij zullen dus ook Van Saksen-Coburg-Gotha van de achternaam heten.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee Amanda, dat is niet zo. De familienaam is gewoon: Van België
Amadea
9 jaar geleden
Uhm, JoanDArc, mijn naam is Amadea, en dat die familie op gegeven moment bepaald heeft dat ze anders wilden heten maakt toch niet ongedaan dat ze eigenlijk Van Saksen-Coburg-Gotha als achternaam hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea, dat heeft die familie niet zelf bepaald. Bij Koninklijk Besluit in 1891 is bepaald dat de officiële familienaam van de nakomelingen van Leopold I "Van België" is. Er bestond namelijk geen officiële generische Belgische titel of naam voor zijn nakomelingen.
Van Saksen-Coburg en Gotha was geen familienaam maar een dynastieke titel.
Oorspronkelijk van Saksen-Coburg-Gotha,doch In 1920 besloot koning Albert I de titel hertog van Saksen en de familienaam Saksen-Coburg-Gotha niet meer te gebruiken vanwege de wandaden die Duitse troepen in de Eerste Wereldoorlog in België hadden gepleegd. Het Belgische koninklijk huis heet sindsdien officieel van België.
fremar
9 jaar geleden
De familienaam Van België en de titel van Prins van België werden reeds ingevoerd bij Koninklijk Besluit van 14 maart 1891.

De familienaam Van België is vanaf 14 maart 1891 van toepassing op alle directe nakomelingen van de regerende vorst in de mannelijke lijn, en op de echtgenotes van Prinsen van België. Deze dragers van deze titels zijn ofwel bloedverwanten aan de Belgische Koning, of worden bekrachtigd door een KB, hierdoor verschilt deze titel van de dynastieke titel.
De familienaam “Van België” komt na hun eerste en vóór de vermelding van de oorspronkelijke titel en dynastieke titel.
Leopold II heette vanaf 1891 dus officieel Leopold II van België, Koning der Belgen, prins van België, hertog van Saksen, prins van Saksen-Coburg en Gotha .

Koning Albert I van België, Koning der Belgen, prins van België, hertog van Saksen, prins van Saksen-Coburg-Gotha, besloot in 1920 na de Eerste Wereldoorlog alle verwijzingen naar de Duitse oorsprong van de koninklijke familie te verwijderen. Zo werd de naam officieel alleen “Van België” en werden de dynastieke titels hertog van Saksen en prins van Saksen-Coburg en Gotha geschrapt.
Ook het wapen van Saksen werd uit het Belgische koningswapen verwijderd. Reden hiervoor waren de in België gepleegde wandaden door de Duitse troepen tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Het besluit werd door Koning Albert I discreet op persoonlijke titel genomen en niet in de vorm van een Koninklijk Besluit afgekondigd.
Door dit discrete besluit bestaat nog steeds wereldwijd het misverstand als zou het Belgisch vorstenhuis nog altijd de naam Van België samen met de dynastieke titels Van Saksen en Van Saksen-Coburg en Gotha dragen.
De familienaam Van België heeft een officiële variant in elk van de drie landstalen.
In het Frans is dit: De Belgique, en in het Duits: Von Belgien.