Nederland vindt, net als de meeste andere landen, dat de soevereiniteit van het land Oekraïne moet worden gerespecteerd. Oekraïne is na het uiteenvallen van de Sovjetunie een zelfstandige natie geworden. De meeste landen vinden dat de zelfstandigheid van Oekraïne niet mag worden aangetast door Rusland of door separatisten die waarschijnlijk door Rusland worden gesteund.
Antoni
9 jaar geleden
De Nederlandse regering respecteert de grenzen van de Oekraine en erkent de pro-Russische seperatisten niet. Ze steunen, net als de overige navo staten en meeste andere landen op de wereld, de regering in Kiev (en dus niet Rusland).

Na het mh17 incident hebben de lidstaten van de EU, Japan, Australie, de VS en nog andere landen verdere sancties afgekondigd tegen Rusland, vanwege diens betrokkenheid bij het conflict.

Overigens is Nederland (en andere landen) van mening dat een diplomatieke oplossing het beste zou zijn, maar dat laat nog op zich wachten