Kan ik na gaan of mijn vader wel een ID heeft aangevraagd?

Ik heb een redelijk lechte band met mijn vader. Maar voor bepaalde documenten heb ik een kopie nodig van zijn ID. Maar zijn ID is verlopen, en hij wil geen nieuwe halen omdat ie een rijbewijs heeft. Alleen accepteerd de instantie waar ik een kopie voor nodig heb geen rijbewijs. Alleen ID of Paspoort. Maar kan ik na gaan of ie de ID al bestelt heeft? Hij zegt van wel.. maar als ik hem vraag wat de medewerker van het gemeente huis heeft gezegd, krijg ik nog al aan elkaar geknoopte verhalen.

Ofterwijl, ik geloof er geen snars van. (hij heeft vaker gelogen).

Kan IK dus na gaan of hij die bestelt heeft?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Helaas !
Dit is privacy gevoelige informatie. Die mag men niet zomaar aan je mededelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus ook niet als ik de gemeente duidelijk maak dat het gaat om 10.000euro die ik mis kan lopen hier door.. Ik kan juridische stappen nemen, maar dat kost me ook een hoop geld.. Dat is ook mijn laatste redmiddel..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Al gaat het om een miljoen...
De overheid mag de privacy van haar burgers niet schenden. Iedereen moet zich kunnen legitimeren in Nederland en daarbij wordt in de meeste gevallen met een rijbewijs genoegen genomen.
Maar dan nog NIEMAND is verplicht een ID-kaart of paspoort aan te schaffen. Dat een ander (jij in dit geval) een enorm belang bij dat document hebt brengt daar geen verandering in. Je zou, denk ik, meer bereiken wanneer je de situatie uitlegt aan die instantie die geen genoegen neemt met het rijbewijs, maar een paspoort of ID kaart eist. Wellicht kun je ze overtuigen dat het niet redelijk is dat jij zoveel geld misloopt omdat een ander zich alleen met een rijbewijs kan/wil legitimeren.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vraag me af of je vader verplicht is om je een kopie van zijn ID kaart te geven. Kun je niet beter je vader gewoon 100 euro geven, als jij daarmee 10K euro verdient?
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vraag me af of je vader verplicht is om je een kopie van zijn ID kaart te geven. Kun je niet beter je vader gewoon 100 euro geven, als jij daarmee 10K euro verdient? Overigens: het duurt ongeveer een week om een ID kaart te krijgen (van aanvraag tot uitreiking), dus over een week weet je sowieso hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ozewiezewoze..
Je bent in NL wél verplicht tot het hebben van een ID kaart. Je moet je ten alle tijden kunnen legitimeren. Een rijbewijs is geen geldig bewijs, al wordt het in sommige gevallen geaccepteerd als bewijs. Zoals ik al eerder zei: Ga in gesprek met deze instantie en wellicht is het een optie om idd de gemeente te bellen en daar navraag te doen over de mogelijkheden. Misschien hebben zij nog een suggestie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb de gemeente gebeld.. Maar mogen inderdaad niks vrij geven en adviseren mij juridische stappen te ondernemen..

Andere antwoorden (1)

Je zou misschien kunnen aangeven bij deze instantie dat jij nagenoeg geen contact meer met jouw vader hebt en dat je dus onmogelijk aan zijn ID kunt komen. Vertel dat hij absoluut niet wil meewerken.
Vaak is er voor dit soort situaties wel een uitzondering op de regel. Wellicht als bijvoorbeeld jouw moeder wel meewerkt.