Wat voor opleiding zou Amalia later gaan volgen en mag zij dit zelf kiezen?

Opleiding tot koningin zal wel niet bestaan denk ik zo.
Maar wat zou dan wel geschikt zijn? En mag ze zelf kiezen wat ze gaat doen?
Dus stel dat ze een opleiding tot dierenarts zou willen volgen.

Het beste antwoord

Op dit moment zullen haar ouders en andere mensen om haar heen, Amalia waarschijnlijk niet tegenspreken wanneer zij zegt dat ze dierenarts, balletdanseres of politievrouw wil worden. Rond haar 16e jaar zal dit echter veranderen en zal haar zelf duidelijk worden, of worden verteld, dat ze dit type beroepen vanuit haar positie niet of nauwelijks kan uitoefenen (beveiliging, contact met publiek, of met klanten en winst maken maakt haar kwetsbaar voor politieke en publieke kritiek, enz.).

Ze zal dan, natuurlijk samen met haar ouders, moeten besluiten of ze in principe troonpretendent wil blijven + lid van het Koninklijk Huis, of hier geheel vanaf wil zien. In het laatste geval kan ze in min of meer de anonimiteit verdwijnen, misschien onder een andere naam of in het buitenland, en doen wat ze wil qua opleiding/beroep. Ze verliest dan wel haar rechten op de troon.

De kans dat iemand op zo'n jonge leeftijd zo'n zwaarwegend besluit zal nemen, is natuurlijk klein, al was het maar omdat haar ouders dit haar waarschijnlijk ook zullen afraden. Afzien van haar rechten op de troon kan immers altijd nog op een meer volwassen leeftijd.

Dit maakt dan wel dat Amalia in eerste instantie een opleiding zal moeten kiezen die een beetje 'breed' is, waarmee ik doel op een studie die zich richt op de algemene ontwikkeling en minder gebonden is aan een specifiek beroepsprofiel. Er wordt dan vaak gekozen voor bijv. geschiedenis (Willem-Alexander), of combinaties van sociologie, politicologie, bestuurskunde, rechten, enz. (Beatrix).

Als ze een speciale belangstelling heeft die anders is dan deze brede studies, bijv. violiste of tandheelkunde, zal haar waarschijnlijk worden aangeraden om dit 'erbij te doen', via een privé-opleiding. Ze kan het beroep immers later niet breed uitoefenen, maar misschien wel in besloten kring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zal wel de minst moeilijke worden, rechten of iets in die richting.
Aangezien ze later toch geen beroep hoeft te kiezen, waarvan ze moet bestaan.
Overigens zie ik niet in waarom een aanstaand regerend vorst een academische ttel nodig heeft!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat zie ik ook niet in. Maar aan de andere kant, Willem Alexander heeft tot zijn 45e of 46e moeten wachten op de kroon. Datzelfde zou voor Amalia kunnen gelden. Moet ze dan al die tijd uit haar neus vreten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, die is dan al lang leeg.
Ze zal wel net als haar pa & ma vergezellen op staats en andere bezoeken.
En er zijn in Nederland nog zoveel dingen te openen, waar ze acte de présence kan geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou zo'n meid niet een passie kunnen hebben en daarvoor willen gaan studeren? Prinsen en prinsessen werken tegenwoordig ook, als Amalia volwassen is, dan zou het best wel eens zo kunnen zijn, dat er helemaal geen, of een lage toelage is voor de kroonprinses/koningin.
Ze mag in ieder geval zelf kiezen. Al zullen haar ouders ook met wijze raad komen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Een studie die je iets bijbrengt over onze maatschappij en staatsinrichting lijkt me niet verkeerd. Als zodanig lijkt geschiedenis (Willem Alexander) me toch echt een nuttiger keuze dan dierenarts (of wiskunde, of conservatorium) voor een toekomstig staatshoofd. Ook rechten lijkt me niet verkeerd, en zo zijn er waarschijnlijk nog wel een aantal studies te bedenken. En een academische opleiding lijkt me toch niet verkeerd als het even kan, al was het maar omdat je als staatshoofd vooral in contact zult komen met de hogere kringen, die zelf veelal gestudeerd hebben, en het dan wel prettig is als je een beetje mee kunt praten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk kan ze een beroep kiezen, maar het is dan toch zonde dat ze, als ze net op weg naar de top is, afscheid van haar job moet nemen, omdat de troon haar roept.
Zou ze dan zo ver gaan om abdicatie te overwegen?
Wel kan ik me voorstellen dat haar jongere zussen en beroep kiezen, omdat zij niet zo snel geroepen zullen worden. @kierkegaard47, ik raad een academische opleiding ook niet af, maar vraag me toch af, of het noodzakelijk is.
Ik ben er van overtuigd dat elk staatshoofd, academisch gevormd of niet, wel bij divers ontmoetingen wordt bijgepraat door deskundigen.
En trouwens met een goede algemene ontwikkeling kom je ook een heel eind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook dat de opleiding naar koningin heel zwaar is en veel inhoud heeft. Ik denk ook niet dat er een universitaire studie gekozen hoeft te worden. Maar een opleiding die je leuk vindt gaat je ook makkelijker af en er zijn veel beroepen die fantastisch zijn, als je ze uit kunt voeren (ook al ben je een staatshoofd). Iedere opleiding verbreed je kennis, heeft waarde. Princes Beatrix had hoog kunnen scoren op de kunstacademie, stel dat Amalia ook zo'n talent heeft, dan is het toch zonde om dat niet te verfijnen? Of stel dat ze graag dierenarts wil worden, wie heeft er meer plek om dieren te verzorgen dan een lid van het koningshuis, zeker de koningin.
De tijden veranderen, er is een grote kans dat ook de kroonprinses in haar eigen voorzieningen moet bijdragen, dus een opleiding zal denk ik (het blijft gissen) gekozen worden, naar waar haar hart ligt en niet op het gemakkelijke, minst tijdrovende studie.
Wat mij verbaast is dat de meeste Oranjes zo intelligent zijn.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Maar ja wat nou als ze ineens een IQ van 80 blijkt te hebben en niet verder komt dan MBO2
Computoon
9 jaar geleden
In het slechtste geval wordt artikel 29 van onze Grondwet van stal gehaald: "Uitsluiting troonopvolging
1. Wanneer uitzonderlijke omstandigheden daartoe nopen, kunnen bij een wet een of meer personen van de erfopvolging worden uitgesloten. 2. Het voorstel daartoe wordt door of vanwege de Koning ingediend. De Staten-Generaal beraadslagen en besluiten ter zake in verenigde vergadering. Zij kunnen het voorstel alleen aannemen met ten minste twee derden van het aantal uitgebrachte stemmen. "
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoezo Crea verbaast het je dat de meeste oranjes zo intelligent zijn?