Zijn er politici die alleen in de politiek zitten voor het geld?

Ik krijg altijd de indruk dat de politiek relatief weinig verdient en dat politici gedreven mensen zijn die de maatschappij willen dienen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee ik denk geen een,ze hebben allemaal hun idealen,en door middel van macht willen ze die in Nederland zien uitgevoerd worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De minister van Financiën zit voornamelijk voor het geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het geld bedoel je :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ haha
Nee, elke politicus doet het ergens voor, dat hoeft niet per sé geld te zijn, macht (Bush), vrouwen (Berlusconi) of aanzien (Wilders)...

Het lijkt dat politici arme mensen zijn die altruïstisch de mensheid willen helpen... Maar schijn bedriegt... Het is vaak na de politieke carrière dat de oud-politicus gaat cashen... Dan zijn er baantjes voor het oprapen en dat levert een hoop op...

Dus het is een investering in de toekomst... Er is geen enkele politicus die altruïstisch wil opkomen voor een ander, zonder dat die zelf een plakje van de cake wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit Wilders er voor het aanzien? En Berlusconi voor de vrouwen??? Volgens mij snap jij het niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan nog best wel eens kloppen hoor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus Wilders heeft nu heel veel aanzien en Berlusconi heeft nu alle vrijheid om met vrouwen om te gaan?
AWM
14 jaar geleden
Een belachelijke generalisering.
Geen idee of hun lonen hoog of laag zijn, maar het geld dat Bos kreeg als afscheidskadootje nu hij vertrekt, was echt wel heel veel in mijn ogen...
Daarnaast vrees ik dat lang niet alle politici de maatschappij willen dienen, maar zichzelf of hun groep mensen. Regels doorvoeren die positief zijn voor het bedrijf van hun familie bijvoorbeeld, kan ook veel geld opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kreeg Bos als afscheid kadootje? Met bron graag.
Het ligt er een beetje aan op welk niveau een politicus actief is.

Een lid van de Tweede Kamer verdient bijvoorbeeld € 7.311,56 bruto per maand, plus vakantiegeld, plus eindejaarsuitkering.

Bovendien krijgt een tweedekamerlid wachtgeld nadat hij stopt, zolang als hij in de Tweede Kamer heeft gezeten en minimaal zes maanden. Dat is in het eerste jaar 80% van zijn salaris als kamerlid en daarna 70%.

Een gemeenteraadslid krijgt een stuk minder: Tussen de € 201,62 en € 2.094,35 (plus vaste onkostenvergoeding en vergoeding per vergadering), afhankelijk van de grootte van de gemeente. Maar daarbij moet je wel bedenken dat raadslid zijn een bijbaan is, raadslid ben je náást je gewone werk.

Schop je het tot premier, dan kun je tegenwoordig rekenen op ongeveer € 181.000 per jaar exclusief toeslagen.

Alleen voor het geld? De meeste denk ik niet, maar we hoeven politici in een vertegenwoordigende of bestuurlijke functie bepaald niet zielig te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar moet je wel erg opletten:

Politici verdienen vrij weinig (vergeleken met bijvoorbeeld mensen bij de bank). MAAR als ze stoppen met werken krijgen ze doorbetaald! en na hun werk gaan ze vaak bij de raad van commissarissen. EN dat houd in dat ze 1x per maand een vergadering hebben en zo'n 15.000 (bij grote bedrijfen +20.000) euro per jaar krijgen. En vaak zitten ze er in 10 (soms wel 20) tergelijker tijd, dat wil dus zeggen 15.000X10=1.500.000 per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op mijn woorden, Wouter Bos is gestopt. Binnen een paar jaar zit hij ergens in een raad van comisarissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarmee heb je mijn vraag niet beantwoord.