als je ouder dan 18 jaar bent en het zijn verkiezingen en je moet stemmen krijg je dan een boete als je niet stemt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Summo
9 jaar geleden
Wat is je eigen ervaring hiermee? Je hebt gezien je leeftijd toch al een paar keer gestemd (of overgeslagen)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Stemmen is een voorrecht, niet een plicht.
In veel landen wordt er over gevochten in plaats van verkiezingen te houden. Realiseer je dat het je kans is de politiek te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, en het zijn vaak die mensen die de politiek verwerpelijk vinden en enorm veel kritiek spuien, blanco of ongeldig stemmen in België, puur uit onwetenheid.

Antwoorden (3)

In Nederland is stemmen bij verkiezingen niet verplicht. Als je niet stemt bij verkiezingen in Nederland, krijg je dus geen boete.

In sommige landen, zoals bijvoorbeeld België, is stemmen wel verplicht. Daar bestaat een stemplicht. In de praktijk is dit een opkomstplicht, omdat vanwege het stemgeheim niemand kan controleren of er werkelijk iets is ingevuld bij het stemmen.

Wie in België niet stemt, krijgt een boete van € 27,50 tot € 55,-. Wie een aantal keren niet voldoet aan de stemplicht, kan andere maatregelen verwachten.

Toegevoegd na 55 minuten:
Op deze website http://www.verkiezingen.fgov.be/index.php?id=3300&L=1 staat nog onder meer dit over de stemplicht in België:

"Stemplicht

Wettelijke bepalingen

In de artikelen 62, derde lid en 68, § 2 van de Grondwet wordt bepaald dat de stemming verplicht en geheim is. Deze verplichting om deel te nemen aan de stemming is tevens vastgelegd in het Algemeen Kieswetboek.

Sanctie

De vervolging en de straffen op het verzuim van de stemplicht worden geregeld in de artikelen 209 en 210 van het Algemeen Kieswetboek.

Een eerste niet gewettigde onthouding wordt gestraft met een berisping of een geldboete van 5 tot 10 euro (te vermenigvuldigen met 6), dus 30 tot 60 euro. Bij herhaling is de geldboete 10 tot 25 euro (= 60 tot 150 euro).

Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.

Indien de niet-gewettigde onthouding tenminste vier keer voorkomt binnen de 15 jaar, wordt de kiezer voor 10 jaar van de kiezerslijsten geschrapt en kan hij gedurende die periode geen benoeming, bevordering of onderscheiding krijgen van een openbare overheid. Het verzuim van de kiesplicht is echter slechts strafbaar, indien het om een niet-gewettigd verzuim gaat. De vrederechter is echter vrij in zijn beoordeling over wat als een gewettigd verzuim moet beschouwd worden en wat niet.

Binnen de acht dagen na de afkondiging van de verkiezingsuitslag, maakt de procureur des Konings de lijst op van de kiezers die niet aan de stemming hebben deelgenomen en van wie de verschoning niet is aangenomen. Uiteindelijk bepaalt het openbaar ministerie welke inbreuken zullen vervolgd worden."

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stemplicht staat nog dit:

"In de praktijk echter wordt niet langer overal even strikt bijgehouden wie niet opkomt en worden ook niet overal meer sancties opgelegd aan afwezige kiezers."
Antoni
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Verrassend! Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt!!! :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer interessant! Nooit geweten van die verplichting in België. Kan de minner zijn min nog even toelichten, of anders in het vervolg gewoon niet minnen bij een (in mijn ogen) zeer volledig antwoord? -_-
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, maar Wikipedia is is alweer iets te onvoorzichtig.
Ten eerste heerst er opkomstplicht in België, de naam stemplicht is een verkeerde benaming. Wie zonder geldige reden een eerste keer niet komt opdagen bij een stemming, riskeert een boete tussen 30 en 60 euro. Bij herhaling kan je een boete tussen 60 en 150 euro krijgen. Als je in een periode van 15 jaar vier keer niet bent opgekomen om te stemmen, zonder geldige reden, wordt je 10 jaar van de kiezerslijsten geschrapt. Dat wil zeggen dat je gedurende die periode je recht om op te komen of te stemmen verliest. Bovendien kan je tijdens die 10 jaar ook geen benoeming (bijvoorbeeld als ambtenaar), bevordering of onderscheiding krijgen van de overheid. De politierechtbank is bevoegd voor het niet naleven van de opkomstplicht. Als iemand de opgelegde boete niet kan betalen zal nooit een vervangende gevangenisstraf worden opgelegd. (uit het Kieswetboek)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oeps ik was te snel met concluderen!
Officieel zou je in België een boete moeten krijgen, maar het is reeds jaren geleden dat men die gegeven heeft.

"Maar sinds 2003 werd niemand meer beboet, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Is ook wel logisch, de opkomstplicht heeft geen maatschappelijk nut meer. Die had het bij de invoering van ervan wel degelijk: " Vanaf het moment dat iedereen (of toch alle meerderjarige mannen) mochten gaan stemmen, heeft men ook de opkomstplicht ingevoerd. Op die manier wou men er voor zorgen dat ook de arme fabrieksarbeider, landbouwer,... zijn stem ging uitbrengen. Als men dat niet deed, bestond namelijk het risico dat enkel de rijken zouden gaan stemmen en alles dus in praktijk bij het oude bleef. Ook vreesde men dat de bazen, adel,... (die dus vroeger ook al stemrecht hadden) hun werknemers zouden gaan verbieden om te gaan stemmen, zodat hun macht bewaard zou blijven."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt volledig. Nu kleeft er een nadeel aan de stemplicht. Heel wat mensen (vooral vrouwen) zijn niet geïnteresseerd in politiek en stemmen vaak zoals hun man of kennissen dat doen. Zo heeft de grootste partij steeds het meeste voordeel, wat oneerlijk is.
In Nederland is de opkomstplicht in 1970 afgeschaft. Sindsdien is stemmen geen officiële plicht meer, maar natuurlijk wel een morele plicht. Als je niet stemt heb je eigenlijk ook geen recht van spreken als je het niet eens bent met het beleid van de eerlijk gekozenen, nietwaar?