Mag een paspoortcontrole plaatsvinden bij een Schengenvlucht?

Voorafgaand aan een vlucht naar Londen en bij terugkomst uit Londen vond op Schiphol een paspoortcontrole plaats.

Ik bedoel hiermee een daadwerkelijke paspoortcontrole waarbij elke reiziger langs het ‘hokje’ van de Koninklijke Marechaussee moest om z’n paspoort te tonen. Niet te verwarren met het tonen van je paspoort aan de gate.

Nu dacht ik dat algemene paspoortcontroles niet meer (mogen) worden uitgevoerd aan de binnengrenzen van Schenenlanden, tenzij hiervoor een dringende reden is?

Het beste antwoord

In principe worden bij Shengenlanden onderling geen paspoortcontroles gehouden.
Maar Londen ligt in het Verenigd Koninkrijk en dat maakt GEEN deel uit van het Shengen gebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Klopt ! De 26 Schengenlanden zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spanje, Italië, Oostenrijk, Griekenland, Denemarken, Finland, Zweden, Noorwegen, IJsland, Estland, Letland, Litouwen, Slowakije, Hongarije, Polen, Tsjechië, Slovenië, Malta, Zwitserland en Liechtenstein. De aanvragen van Roemenië, Bulgarije en Cyprus zijn nog in behandeling. Het VK staat daar dus niet bij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling; Nederland is maar voor een deel Schrnengland. Caraibisch Nederland ligt buiten de Schengenzone - in tegenstelling tot de Franse overzeese gebieden.
LloydChristmas
10 jaar geleden
Tja, dit is een goede verklaring voor het feit dat er wel gecontroleerd wordt: de UK is (tot mijn verbazing) dus geen Schengenland.. Dank!

Andere antwoorden (2)

In sommige gevallen zijn er pascontroles nodig bij vluchten binnen het Schengengebied. Het bekendste voorbeeld daarvan zijn de vluchten tussen Frankfurt en Madrid van LanChile. Doordat niet duidelijk is wie binnen het Schengengebied blijft en wie doorvliegt naar Santiago wordt iedereen onderworpen aan pascontrole.

Bij de vlucht naar en van Londen zal ook een pascontrole plaatsvinden, omdat het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel uitmaakt van het Schengengebied.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het moment dat je op Schiphol voorbij de paspoortcontrole gaat ga je het douanegebied in. Hiervoor mag de marechaussee een identiteitscontrole uitvoeren. Dit doen ze door je boardingpas te controleren. Om te zien of jij ook degene bent van wie de boardingkaart is willen ze je ID zien. Het is dus formeel geen paspoortcontrole die ze doen. Die is pas bij de gate als je naar bestemming buiten het Schengengebied vliegt.

Als je weer terugkomt dan controleert men eventueel of je wel welkom bent in Nederland of dat je nog boetes/straffen etc open hebt staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Gilles naar Engeland zijn redelijk strenge controles iedereen moet door de paspoort controle bij de gate en wordt gescand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Maar ik gaf vooral antwoord op de vraag over het tonen van een paspoort na het inchecken. Dat is namelijk geen paspoortcontrole. De paspoortcontrole is pas aan de gate. Engeland maakt geen deel uit van het Schengenverdrag en daarom wordt je paspoort/ID ook aan de gate gecontroleerd.