Waarom is J.Cohen zo inmens populair?Alleen omdat hij een zeer goed burgermeester was?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat hij een zeer goed burgemeester was?
Of is dat jouw mening?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 70% van de amsterdammers het jammer vond dat hij weg ging Dan heb je het niet slecht gedaan Conan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja, en wat zegt dat nou over 70% van de Amsterdammers nietwaar....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb verhalen over Cohen gehoord, die helemaal niet zo positief waren. Maar ja, als de meerderheid van de Amsterdammers dat zo vind... De meerderheid heeft altijd gelijk...zeggen ze... Ik denk dat het echter dezelfde mensen betreft, die op een lijsttrekker stemmen en niet op de inhoud van een partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kvind hem ook niet zo bijzonder,eerder arrogant. Gerd Leers was zeker zo geliefd misschien wel meer!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kvind hem ook niet zo bijzonder,eerder arrogant. Gerd Leers was zeker zo geliefd misschien wel meer!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk vond ik hem helemaal niet zo'n goede burgemeester. Onder zijn leiding is Amsterdam, ooit geroemd om zijn tolerantie, verworden tot een stad waar het gevaarlijk is openlijk homoseksueel te zijn. Dat het zo'n 'verbindende' man zou zijn, heb ik nooit begrepen.

Het beste antwoord

Prijzen en waarderingen voor Job Cohen

* Burgerschapsprijs, 9 november 2005: (“een erkenning voor personen en organisaties die zich inzetten voor een open, democratische en tolerante samenleving”), die dit jaar “voor de eerste maal” werd uitgereikt. Door de Belgische stichting P&V (“Kruispunt van solidariteit, emancipatie en burgerzin”)
* Philadelphia Award van de stichting Philadelphia Zorg in Nunspeet.
* De Grootmeesters, eenmalig TV-programma. Marcel van Dam laat de 'Beste burgemeester' kiezen uit een setje van drie.
* "Beste Burgemeester Van De Afgelopen 25 Jaar" 2005, door Binnenlands Bestuur.
* Held van Europa door Time Magazine
* 2006 op 5 december 2006 werd Cohen uitgeroepen tot één na beste burgemeester ter wereld (zie World Mayor)
* Eredoctoraat van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

tis een aardige, kundige, vriendelijke man.

Toegevoegd na 1 minuut:
en een populaire, gewaardeerde burgemeester.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een charismatische man, die links weer omhoog kan trekken, om zich af te zetten tegen de pvv. Dat is eigenlijk de hoop die de mensen hebben, nu hij zich beschikbaar heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is nu juist wat Balkende niet is en nooit zal kunnen worden. Bekijk via uitzending gemist zijn laatste 'optreden' maar eens bij DWDD. Zo amicaal en toegankelijk is de gemiddelde policitus in Nederland niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem in interviewprogramma's, zals bij P&W, hoort praten, lijkt het alrijd alsof hij alle problemen onder controle heeft. omdat hij zichzef goed weet te verkopen. Ook slechte, of verkeerde beskissingen, zoals de Noord-Zuid lijn, de problemen met jonge marrokanen, het Amsterdams parkeerbeleid, winkesluiting, enz.

Maar verder lijkt het me een aardige man, die in het buitenland zeker aanzien zal krijgen. En dat is nodig na de laatste kabinetscrisis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekwaam burgemeester van onze grootste toeristenattractie, die er bovendien goed in is geslaagd buiten het gedoe te blijven.
Hij zal er alleen weer aan moeten wennen dat Amsterdam niet het middelpunt van het universum is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een sympathieke, rustige man.
Hij komt over als een echt mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is zo populair omdat hij deugt, hij heeft charisma... Mensen zien dat meteen, dus dat is de man voor Nederland in de komende politieke periode...
Hij was een goede burgemeester om dezelfde reden, dus niet omdraaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft een prettige uitstraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet voor iedereen zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou dus niet, sorry dat ik je over het hoofd heb gezien.
Dat op zich,lijkt me al meer dan genoeg reden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hij beheersd doet, zich niet gek laat maken (bijv. uitdagen door Geert) en vrij duidelijk/onveranderlijk is in zijn standpunten op momenten dat ie die naar buiten brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cohen heeft een bepaalde uitstraling, die gezag, rust, overzicht en begrip opwekt. Of dit terecht is, is maar de vraag, maar dit speelt wel mee. Ter vergelijk, Agnes Kant werd gezien als een felle scheld-tante die haar emoties niet onder controle had en alleen linkse dogma's kon tetteren, terwijl ze hetzelfde zei als Jan Marijnisse, en daar pikte iedereen het weer wel van.

Het is duidelijk in de politiek, het gaat er nauwelijks om wat je zegt, maar hoe je het brengt. Een politicus die slimme dingen zegt, wordt door 95% van de mensen toch niet begrepen, en een politicus met domme halve oplossing: "ik beloof geen files, minder belasting, meer welvaart, minder criminaliteit, en u kunt gerust gaan slapen" krijgt alle aandacht van de media en heel veel stemmen van mensen die hopen dat hij tenminste 1 ding waar gaat maken.

Als ik naar de laatste 40 jaar kijk, dan zijn de dingen die echt verbeterd zijn in de wereld: de EU, de EURO misschien, en de toepassing van technologie. Dingen waar je als politicus (vooral op voorhand) niet echt mee kan scoren.

Berlusconi heeft ook zo'n uitstraling, hoewel ik 'm niet met Cohen wil vergelijken.

Zie het zo: een goede politicus kan een goede minister worden, maar voor een goede Minister President is dat beetje extra nodig. Balkenende mist dat in mijn ogen, Rutte ook, maar Cohen zou het misschien wel zijn.

De tijd zal het leren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom hij zo pupulair is, is al uitbundig beschreven.
Is hij de juiste man om ons land uit de economische malaise te trekken? Nee, zeker niet. Dan kom je met aardige, rustige en sympathieke mensen niet ver.
Wat we nu nodig hebben is een charistmatische, strenge, economisch geschoolde MP. En dat is Job niet, dus gaan we slechte tijden tegemoet.
Cohen kennen we als de theedrinkende en wegkijkende burgemeester die denkt dat het allemaal vanzelf wel goed komt. Dit was de houding van Cohen voor de moord op Theo van Gogh, en daarna is er niets veranderd. Zelf omschreef Cohen zich tijdens de recente Noord-Zuidlijn-enquête als een amateur. Hij maakte zich zo klein mogelijk met als doel zijn verantwoordelijkheid als voorzitter van het college van B en W te ontlopen.

De projecten waar Cohen zich expliciet mee heeft bemoeid, zijn mislukt. Zo heeft hij zich sterk gemaakt voor de komst van het Arabische instituut Marhaba, dat er niet gekomen is. Datzelfde geldt voor de Westermoskee. En terwijl er in de Amsterdamse stadsdelen Centrum en Zuid-Oost preventief mag worden gefouilleerd, hebben de imams het voor elkaar gekregen dat dit in de stadsdelen waar veel moslims wonen, zoals Nieuw-West en Oost, niet gebeurt.

Cohens idee om de boel bij elkaar houden, kwam er op neer vooral de moslims niet voor het hoofd te stoten. Hiervoor ging de scheiding van kerk en staat in de hoofdstad op de helling. Zo is een van de doelstellingen van het Amsterdamse anti-radicaliseringsbeleid ‘het vergroten van de zichtbaarheid van de diversiteit van de islam’. Ook is hij voorstander van islamlessen op openbare basisscholen. In de notitie Scheiding van Kerk en Staat pleit burgemeester Cohen voor overheidssteun aan religieuze instellingen als er sprake is van achterstand. Hij introduceert beleidsmaatregelen waarbij de overheid godsdienstige overtuigingen probeert af te dwingen en dit lijkt mij in strijd met de scheiding van kerk en staat. In het Haagse Torentje hebben we geen behoefte aan een regenteske amateurbestuurder die een loopje neemt met de waarden van de seculiere samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje slappe voorbeelden als je nagaat dat hij ook heel veel goed heeft gedaan voor Amsterdam.
En als er zoveel allochtonen in Amsterdam wonen en er dus ook vaak spanningen zijn dan bereik je met praten heel veel. En bij praten hoort nu eenmaal een kopje thee.
En hij is voor Amsterdam enorm belangrijk geweest voor de verhoudingen in de stad. Wat mij betreft de beste burgemeester die we ooit gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Edje,
De voorbeelden zijn werkelijk gebeurd en zijn helemaal niet slap. Je opmerking vertoont dit wel. Ik heb niets over de mens Cohen gezegd, alleen over zijn functioneren en dat kan ik ook niet veranderen. En alleen op zijn functioneren mag beoordeeld worden of hij wel/niet de juiste MP voor ons land is en niet of iemand wel/niet aardig is. Ik kan me voorstellen dat mijn antwoord niet geheel strookt met de ideeën die jij hebt over Cohen, maar ja zo gaat dat nu eenmaal in een democratie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voorbeelden kloppen ook, daar kan ik eigenlijk niets over zeggen! Alleen zijn die maar kleine dingen die erg groot worden uitgemeten en zeker in vergelijking tot wat hij wel allemaal heeft bereikt. Het irriteert mij ook altijd dat dit ook altijd groot in de pers wordt uitgemeten terwijl ze alle andere zaken die hij heeft bereikt wegcijferen. Ik weet ook niet wat dat is.
En de mens Cohen....ach zegt mij niet zoveel ik ken hem alleen maar vanuit de media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben met je eens dat personages die het nieuws halen in NL snel een stempel krijgen opgeplakt. Aan de andere kant is het aan ons hoe we daar mee omgaan.
Waar ik het moeilijk mee heb is dat in deze barre tijden plotseling een man uit de hoge hoed wordt getoverd die als redder des vaderlands wordt gepresenteerd. De finaciële problemen zijn echter zo groot dat geen enkel mens deze kan oplossen. Maar Cohen wordt wel op deze manier naar voren geschoven en hij doet daar intensief aan mee. En een heleboel mensen geloven daar ook nog in gezien de plotselinge stijging van de PvdA en ook de lovende kritieken n.a.v. deze vraag. Waar haalt men dit optimisme vandaan? Alleen gezien het feit dat hij wel/niet een goede burgemeester was? De toekomst zal het leren, maar ik voorspel niet veel goeds.
hij doet zijn werk goed en heeft geen vijanden die hem dwars zitten