hoeveel macht heeft de koning?

Hoeveel macht heeft Willem Alexander in Nederland? Kan hij bijvoorbeeld zomaar wetten veranderen, of hebben de ministers en de tweede kamer de touwtjes in handen, en is de koning alleen maar een vertegenwoordiger van het land?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

De koning is het hoofd van ons land. Maar hij is niet de baas. Nederland is een constitutionele monarchie. Dat betekent dat de macht is verdeeld tussen de koning, de ministers en het parlement. Maar zij hebben meer macht dan de koning.

Als koning heeft Willem-Alexander een aantal taken:
•Hij ondertekent elke wet
•Hij is voorzitter van de Raad van State, een groep slimme mensen die hem advies geven
•Hij spreekt regelmatig het volk toe. Een belangrijke toespraak is de troonrede. Daarin vertelt hij welke plannen de regering heeft.

De koning overlegt veel met de ministers en de premier. Daardoor weet hij wat er in het land gebeurt en kan hij goed advies geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koning is adviseur. Hij bekrachtig de wetten. De ministers maken de wetten. Hij staat boven de partijen.
Nederland is een democratie, dat betekend dat de werkelijke macht bij de minister-raad ligt.
De koning is een voorzitter zonder macht. Hij luistert naar het volk, de ministers, de volksvertegenwoordigers en zijn adviseurs. Hij is de hoogste diplomaat. En hij is de hoofd van de koninklijke familie en de hoogste in rang van de Nederlandse adel. Hier ligt zijn meeste macht. Maar voornamelijk is het een symbolische rol.
De politieke macht ligt bij de minister-president.

Hij mag geen wetten veranderen.
Maar hij is wel meer dan vertegenwoordiger, maar dat is wel een van zijn rollen.
Hoe de werkelijke macht verdeling tussen de Ministers en de Koning ligt is een goed bewaard geheim en ligt vrij complex.

De macht is verdeeld en versnippert.
De Koning heeft het recht om burgemeesters, Commissarissen van de Koning en Ministers van Staat te benoemen.