Wie zou een goede premier van Nederland kunnen zijn en is internationaal gezien zeer representatief?

Toegevoegd na 1 uur:
Het gaat mij niet om meningen, ik ben gewoon benieuwd of ik misschien mensen over het hoofd zie die daar geschikt voor zouden kunnen zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de 2e kamer niet echt veel goede opvolgers van Balkenende zie zitten. Maar als we dan toch niet voor Balkenende gaan kiezen dan zou ik het leuk vinden als Job Cohen (burgemeester van Amsterdam) premie zou worden. Zeer intelligente man en als PvdA de grootste mag worden dan zou ik hem zeker naar voren schuiven.

Toegevoegd na 22 uur:
premie is natuurlijk premier :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik zou liever toch bij Balkenende blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, w zou nog erger zijn, maar dan heb je het wel gehad. Onze salon-moraalridder kan wat mij betreft inpakken. Als iemand zijn eigen (als CDA standpunten vermomde) belangen uitsluitend nastreeft is hij het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wordt toch zo moe van die PVV uitdrukking: "Salon ..." Het slaat helemaal nergens op. Wat probeert iemand hiermee te zeggen? Domme uitdrukking. Babyfaced krijgt een plus van mij omdat die uitdrukking zo ontzettend belachelijk is.
Ik denk dat die niet bestaat een goede premier die door iedereen geliefd zal zijn.
Hij zal het nooit voor iedereen goed kunnen doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we het over representatief hebben, heb ik liever Wouter Bos dan Balkenende!

Verder is Pechtold wat mij betreft ook een goede kandidaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idem, plus voor Pechtold
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ idem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs hier. + voor Pechtold
Op dit moment heeft Balkenende wel een goede naam in het Buitenland, zover als ikhet begrijp.
Maar Neelie Kroes zou ook een goede zijn, of Femke Halsema.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor neelie, - voor femke = geen duimpje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Balkenende heeft een uitstraling van saaie man en repeteert voor mijn gevoel steeds dezelfde zinnetjes zonder enige inhoud. Als hij het al goed doet in het buitenland, ben ik benieuw hoe de rest van Nederland het doet op zijn plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor Neelie...... halsema zou ik een hele dikke min willen geven, maar toch een plus voor de eerste optie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ennovy. Ik herinner mij een gesprek dat hij had met Obama en hij stond niet bepaald zijn mannetje en werd eigenlijk in een hoek gedrukt door een reus. Als we iemand zouden hebben met wat meer charmes en charisma kunnen we internationaal een stuk meer bereiken!
Iedereen heeft zo zijn eigen mening dus er is eigenlijk geen goed antwoord mogelijk kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boris van der Ham zou wat mij betreft een goede optie zijn. Hij ligt erg goed internationaal, heeft veel uitstraling en kan goed partijen bij elkaar brengen: precies wat Nederland nu nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doe nu maar agnes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mark Rutte
Geef Nederland weer aan de mensen niet aan de grillen van de politica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lodewijk Asscher van de Amsterdamse PVDA
Eurlings van CDA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen jammer dat Camiel nu uit de politiek stapt. Maar dat wist je gisteren natuurlijk nog niet... :P
Alles is beter dan Jan-Peter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neelie Kroes, heeft veel werk verzet als Eurocommissaris op een ongelooflijk moeilijke portefeuille, ze is geliefd en gehaat en met afstand de meest invloedrijkste Hollandse in de politiek. Gehaat door Monsieur Sarkozy en dat is mijns inziens een pre ;P

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5906006/__Sarkozy_kwetst_Kroes__.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neelie Kroes - excellent als EU commissaris mededingen.

Jan Peter Balkenende - meest stabiele factor in de Nederlandse politiek sinds de opkomst van het populisme onder Fortuyn - hij neemt critici serieus, maar gaat niet mee in populisme

Maxime Verhagen - presteert goed als tweede man en internationaal als minister van buitenlandse zaken.

Ronald Plasterk - goed gefunctioneerd als minister van OCW.

Alexander Pechtold - heeft als minister geen zware post gehad, hij zou op termijn kunnen groeien, na eerst een zwaardere minister post te hebben gehad.

Job Cohen - doet het goed in Amsterdam, beter dan zijn voorganger. Weinig internationale politieke ervaring.

Minder goed zijn:
Wouter Bos - heeft te veel fouten gemaakt als minister van financiën in de banken crisis (ing, fortis, IJsland, icesave!). Dit kost internationaal aanzien.

Femke Halsema - stabiele factor in haar partij, maar weinig uitstraling naar buiten. Acteert te weinig buiten haar partij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niemand die Geert Wilders noemt? Dat doet me deugd...

Ik denk dat Pechtold een goede zou zijn. Het wordt tijd dat iemand uit de oppositie het roer overneemt. Het club van Balkenende hebben genoeg tijd gehad om orde op zaken te stellen. Maar keer op keer wankelen ze en vallen zijn kabinetten. In de tussentijd wordt er niet geregeerd in Nederland. Koren op de molen voor extremisten.

Maar als we het hebben over Realpolitik dan denk ik dat Balkenende weer PM wordt. Waarschijnlijk zal er na de komende verkiezingen geen stabiele coalitie te vormen zijn. PVV zal groot worden, maar Wilders gaat domme stellingen nemen over hoofddoeken verboden (wat juridisch niet kan) en AOW leeftijden (wat financieel onhoudbaar is) waardoor hij uitgesloten wordt van de regering. Dan blijft er weinig over dan JP en Wouter. Als je de politieke barometer gelooft, stijgt de PvdA razendsnel. Ze zouden zomaar de grootste partij kunnen worden. Dan hebben we het over een andere speelveld. D66 zal ongetwijfeld winnen. VVD gaat boeten vanwege de PVV maar toch nog redelijk groot blijven. We zouden zomaar weer een paarse regering kunnen krijgen (PvdA, VVD, D66) als de VVD en D66 het goed doen. Dan zouden ze een zeer vijandige Kamer krijgen. Ter linker zijde SP en Groenlinks. Ter rechterzijde PVV en CDA (en reken maar dat de CDA rechts kleur bekent in de oppositie). Ik vind het allemaal heel spannend.

Kort resumeren:
Meest waarschijnlijk: CDA met Balkenende als PM met PvdA en D66 (misschien een kleintje 4e om de PVV in de oppositie te houden als ze gedrieën niet groot genoeg zijn voor een Kamermeerderheid)

2e plaats: PvdA met Wouter Bos (persoonlijk denk ik dat Cohen beter zou zijn, mja) als premier, VVD, en D66

Nachtmerrie scenario: PVV met GW als premier, VVD, en CDA. Zeg maar gedag tegen je privacy in dit geval... En kijk uit voor de stadskommando's na de avondklok.