De PVV is groot geworden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen. Wat zijn de gevolgen bij de landelijke verkiezing als de PVV groot word?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Afhankelijk van hoe groot hij wordt, oppositie en verder groei, tot uiteindelijk participatie in een regering met partijen als VVD, D66 en SP aangezien deze partijen de meeste raakvlakken hebben de anti-islamitische, anti-religieuze retoriek van de PVV.
GL en de PvdA sluiten hun ogen voor problemen met moslims.
CDA, CU hebben zelf een (deels) religieuze achterban, waardoor zij onderdrukking van een religie (in dit geval islam) niet zullen toestaan, en alleen andere oplossingen zullen zoeken voor de immigratie en intergratie problematiek.

Een kabinet met Wilders voert politiek gericht tegen de islam, vol scherpe tegenstelling.
In zijn beleid is het kabinet Wilders echter gebonden aan de huidige situatie in Nederland, onze grondwet en EU verdragen (vrijheid en gelijkheid van geloofsovertuigingen).

- Een goed punt is de verdere uitwerking van een (beperkt) verbod op gezichtsbedekkende kleding (burka, bivaksmuts, integraal helm)

- Huwelijks immigratie en nationalisatie zal verder beperkt worden. Mogelijk financieel, mogelijk alleen in het geval van dubbel nationaliteiten (ik denk dat dit positief is, zeker in geval van een gedeelde nationaliteit tussen beide echte lieden is het niet nodig dat ook een andere nationaliteit wordt gedeeld).

De meeste punten van het PVV beleid zijn echter negatief.

- De wil om te integreren in een aan jouw vijandige maatschappij zal afnemen onder moslims. De verzuiling zal toenemen met meer zetels voor de Nederlandse Moslim Partij (die nu in opkomst is dankzij de retoriek Geert Wilders).

- Meer moslims zullen zich buiten gesloten voelen en zullen gaan radicaliseren. Internationaal krijgt Nederland een hogere prioriteit op de lijst van Al Qaida voor het plegen van aanslagen. Door beide processen zal het aantal aanslagen toenemen.

- De politiek zal maatregelen nemen tegen de islam. Gezien de grondwet zullen deze ook andere religies (christendom) treffen. Mogelijk komt er een Wit-Russisch uitzondering voor een of enkele staatsreligie(s). Religieuze uitingen zullen in navolging van Frankrijk en Turkije worden verboden in openbare gebouwen. De vrijheid van geloof en organisatie wordt uitgehold.

- De oorlog tegen het terrorisme zal leiden tot een politie maatschappij, waarbij het spreken met je arabische buren leidt tot extra AIVD aandacht.

- De samenleving zal meer individualiseren, waardoor de criminaliteit toeneemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Het gevolg zal zijn dat het politieke proces nog verder wordt gefrustreerd. Als de PVV in de regering komt, dan hebben we binnen een jaar weer verkiezingen. Met andere woorden: een lange periode zonder daadwerkelijk bestuur van ons land, een lange periode van stilstand.

Komt de PVV niet in de regering, wat veel logischer is, dan gaan er weer miljoenen over de balk gegooid worden aan onzinnige kamervragen en wetsvoorstellen behandelen die de PVV indient. Bovendien zullen de tegenstellingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen steeds weer benadrukt worden, met als gevolg dat de discriminatie in ons land toeneemt. Ook de angstgevoelens zullen meer benadrukt worden, met als gevolg dat we ons onveiliger zullen voelen terwijl we dit niet zijn.

Met andere woorden: laten we (tegen beter weten in) hopen dat de PVV niet meer zetels krijgt tijdens de tweede kamerverkiezingen dan ze nu al hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt aan de andere kant ook zeggen dat het misschien goed is als de PVV in de regering komt.
Dan moeten ze namelijk bewijzen dat ze het kunnen, wat niet zal lukken.
Hierdoor zal hun groep volgers/stemmers waarschijnlijk kleiner worden. Want dan hebben ze zich moeten bewijzen wat niet is gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is waar, maar is dat het waard? Gevolg is namelijk dat Nederland minimaal een jaar geen goed bestuur zal hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat hebben we nu ook tijdelijk niet. Dus misschien is het beter om even door te bijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alsof we de laatste jaren zulk goed bestuur gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar moet ik jullie ook gelijk in geven.
De enige manier om daar achter te komen is af te wachten.
De tijd zal dit leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de PVV een rol speelt bij coalitieonderhandelingen, hetzij omdat de andere partijen niet meer om de PVV heen kunnen, hetzij omdat de PVV opvallend ondanks grote verkiezingswinst door andere partijen wordt uitgesloten.

Oh, en natuurlijk vergaat de wereld, de maan zal rood als bloed worden, de zon wordt verduisterd, plagen zullen de aarde teisteren, de vier ruiters van de Apocalyps zullen dood en verderf zaaien, en tot slot komt het Beest zelf zijn heerschappij aankondigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PVV zal inderdaad mee doen aan coalitie-onderhandelingen, maar als de andere partijen om de PVV heen kunnen zullen ze dat niet laten. De PVV zal ook zoveel compromissen moeten sluiten dat ze onmogelijk kunnen regeren zonder heel veel water bij de wijn te doen (wat ze natuurlijk niet willen doen). Elke PVV'er zal schande gaan spreken van dit 'cordon sanitaire' en Wilders zal de mensen uitleggen dat die vreselijke elite ondanks zijn inspanningen nog steeds aan de macht is.

Vervolgens zal de PVV in de kamer veel meer invloed dan nu hebben op de besluitvorming. Ze zullen de kamer nog meer belagen met idiote voorstellen en veel dwarsliggen. Ook het imago van Nederland wordt er (terecht) internationaal gezien niet beter op. Het gaat wat meer op een soap lijken, een lachwekkende vertoning van de politiek en teleurgestelde gezichten van stemmers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel duidelijk dat de al gevestigde partijen niet om de PVV heen kunnen. Zij zullen dit keer ook een groot aandeel bij de landelijke verkiezingen hebben. Niemand wil eigenlijk samenwerken met de PVV maar zullen uiteindelijk wel moeten als ze ook willen regeren. Hoewel ik persoonlijk erg ver mee kan in de gedachten van de PVV, zie ik het niet zitten dat ze aan de macht komen. Zelfs al zou het ze lukken om om behoorlijk te regeren, dan nog zal de gevestigde orde dit niet accepteren en met man en macht proberen om de boel kapot te maken. Dus wat zijn uiteindelijk de gevolgen? Weer nieuwe verkiezingen, weer CDA, PVDA en VVD, weer Balkenende, weer dezelfde personen die Nederland in de afgelopen 10 jaar in de malingen hebben genomen, een Nederland dat niet meer serieus wordt genomen en zichzelf dus steeds verder in de schulden werkt.
Conclusie: de PVV aan de macht maakt het er voor ons land niet beter op, dus dan maar weer Balkenende of Bos. Wat we ook kiezen, we worden er eigenlijk niet beter van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaat er het nodige veranderen in Nederland!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hopelijk is het dan afgelopen met de grote inloop van asielzoekers en gaat er wat minder geld naar onnodige goede doelen.En hopelijk...hopelijk zien de linkse stemmers in dat hij toch gelijk heeft.
Ik hoop dat iedereen inziet dat dit sarcartisch bedoeld is.Het enige wat zal gaan gebeuren,is dat de verliezers,de linkse partijen dus flink dwars gaan liggen.Voor de rest draait de wereld gewoon verder hoor.Alleen zal je misschien wat meer protesten zien.Maar wees gerust...zover is het nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PVV wil helaas niet in de regering. Daarvoor hebben ze de mensen niet. Ze willen liever slachtoffer blijven en roepen dat er een cordon sanitaire is. Meedoen aan een regering zou het eind van de partij zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan krijg je lpf toestanden dat voorspelde Rita Verdonk ook al

1 pot nat die partij

veel geschreeuw en weinig oplossingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaat ons een hoop geld kosten. En invloed in de europese en wereldpolitiek. Of je het er nu mee eens bent of niet maakt niet uit, maar serieus worden we dan echt niet meer genomen.....

Het is gewoon duur dus. En je krijgt er een slechter binnenlands bestuur voor terug, die meer aan symbolen doet (hoofddoekjes en minaretten) dan begrip heeft voor wat de werkelijke problemen van 2010 zijn...

Over kansen die ons land heeft zullen we het dan maar helemaal niet hebben... ze zijn er wel, maar je ziet ze niet en niemand doet er wat aan.....

Kop in het zand politiek is niet erg voor de wereld. Wel jammer voor de hardwerkende nederlander.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij eventuele regeringsdeelname heeft de PVV een groot probleem, namelijk genoeg capabele mensen vinden die bereid zijn de club te vertegenwoordigen.
Er zijn er waarschijnlijk genoeg die het gedachtengoed van de PVV delen, maar er zullen er maar weinig zijn die er voor voelen hun reputatie en toekomstige carrière op het spel te zetten door zich aan de PVV te verbinden.
Wat dat betreft heeft de demoniseringstactiek goed gewerkt.