Hoe noem je de mensen die Tweede Kamerleden bijstaan, bij al het werk dat ze doen?

Die tijdens een vragenuurtje achterin zitten en soms informatie doorgeven aan zijn Tweede Kamerlid? Is hier een speciale naam voor? Is dit een maatschappelijk werker of een secretaresse?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hier een stukje van een verslag van de plenaire vergadering waarin de Voorzitter bepaalde aanwezige begroet. Onder bij de Bron kun je het verslag van de vergadering openen.

Tweede Kamer, 35e Vergadering, woensdag 22 december 2013 en betrof een voortzetting van de behandeling: Initiatiefwetsvoorstel Huis voor klokkenluiders.
In vak K zaten de initiatienemers en hun adviseurs. Uit het verslag blijkt dat in de Voorzittersloge ook adviseurs zaten.
De voorzitter:
Ik heet in vak-K de initiatiefnemers en hun adviseurs, te weten de heer Van Vollenhoven, de heer Blaakman, mevrouw Van den Berg en de heer De Vries, welkom. In de voorzittersloge heeft eveneens een aantal adviseurs plaatsgenomen. Dat zijn mevrouw De Jong, de heer De Wit, de heer Laarman en de heer Schaap. Ik heet uiteraard ook de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van harte welkom. Hij zal optreden als adviseur van de Kamer.
Vak K is een speciaal gedeelte van de plenaire vergaderzaal van de Tweede Kamer der Staten-Generaal waar bewindslieden plaatsnemen tijdens debatten. Vanaf de Kamer gezien ligt Vak K aan de rechterkant van de zaal.
De initiatiefnemers zijn de Tweede Kamerleden, die meestal hun adviseurs meebrengen.
Wil een initiatiefnemer iets vragen aan een collega-Kamerlid of adviseur dan gaat dit via de Bode middels een briefje.
Achterin op de tribune zitten de gewone bezoekers.

Toegevoegd na 15 minuten:
Op dinsdag om 14.00 uur hebben alle Tweede-Kamerleden de kans om vragen te stellen aan een minister of staatssecretaris. De ministers of staatssecretarissen komen dan speciaal een uurtje naar de Tweede Kamer om alle vragen te beantwoorden. (Het vragenuurtje dat ook altijd live op televisie uitgezonden. Voordat het vragenuurtje begint moeten de Kamerleden zeggen aan welke ministers en staatssecretarissen ze vragen willen stellen. Ook moeten ze hun vragen alvast inleveren op papier, zodat de ministers of staatssecretarissen zich kunnen voorbereiden. De vragen die gesteld worden gaan vaak over hele actuele onderwerpen die je bijvoorbeeld in de krant hebt kunnen lezen of op televisie hebt kunnen zien.
Dat is het uurtje waarbij altijd veel publieke belangstelling is.

De administratieve ondersteuning voor een Kamerlid is vaak heel summier. Veel kamerleden delen samen de administratieve ondersteuning. Deze zijn niet bij de debatten aanwezig.
Tweede Kamerleden hebben wel een persoonlijk medewerker die afspraken en bezoeken regelt en die zijn e-mails en post zoveel mogelijk behandelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je geeft het verslag van een erg uitzonderlijke vergadering. Gewoonlijk zitten in vak K alleen de ministers en de staatssecretarissen, dus de leden van het Kabinet, en dus geen Tweede Kamerleden. Daarom wordt het vak, volgens mij, ook vak K (van Kabinet) genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Antoni, het het kabinet is niet de enige die gebruik mag maken van vak K. Kamerleden mogen daar ook zitten wanneer zij een initiatiefwet indienen. Daar worden dan heel wat vergaderingen aan besteed.
In dat geval maakt een Kamerlid gebruik van het initiatiefrecht.
Het Kamerlid beantwoord dan vragen van kamerfracties en moet daarvoor plaatsnemen in Vak K.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oei, beantwoord moet zijn: Het Kamerlid beantwoordt
Antoni
10 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, maar zo'n vergadering blijft een uitzondering. Over een vragenuurtje, zoals de vraagsteller in de toelichting noemt, gaat (het eerste deel van) je antwoord in ieder geval niet. Het tweede deel geeft naar mijn idee handigere informatie (en een beter antwoord) aan de vraagsteller dan het eerste deel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is: hoe noemt men die personen?
Ik heb een combinatie gemaakt van jouw terechte waarneming dat er personen begroet worden. Dit zijn dus geen bezoekers. Heb verslag bijgevoegd om te laten zien hoe zo'n begroeting in z'n werk gaat, wie die begroeting betreft (hun functies) en waar die personen zitten.
Zo'n vergadering in de Plenaire met de vervolgvergaderingen is geen zeldzaamheid. Vorig jaar waren het er meen ik ruim twintig.
De eerste Initiatiefwet voor 2014: Initiatiefwet mediation Van der Steur is al aangemeld voor de plenaire vergadering Tweede Kamer. Daarna ben ik ingegaan op de extra info-vraag over het vragenuurtje en ten slotte wie o.a. het werk verrichten voor de Tweede Kamerleden. Het antwoord wordt uitgebreid omdat de vraag wordt aangevuld, waarbij een aantal onderwerpen doorelkaar gaan lopen.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb de indruk dat de vraagsteller weinig weet van hoe het er gewoonlijk aan toe gaat in de Tweede Kamer. Om dan in een antwoord een verslag te geven van een vergadering die niet zo vaak voorkomt, lijkt mij gewoon niet zo slim. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Andere antwoorden (2)

Schaduwfractie of steunfractie en secretaris (dus geen secretaresse ook al is het een vrouw)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De juiste functienaam voor die mensen lijkt mij fractiemedewerker of assistent.

Overigens is het mij nooit opgevallen, dat er medewerkers van de Tweede Kamerleden achterin de vergaderzaal zitten. Het lijkt mij meer dat zij vóór het debat en in de pauzes/schorsingen de Tweede Kamerleden bijstaan. Voorzover ik weet, zitten achterin de penaire vergaderzaal de (buitenlandse) gasten van de Tweede Kamer. Het komt regelmatig voor dat de voorzitter van de Tweede Kamer die gasten speciaal welkom heet en kort toespreekt.

Bodes geven overigens wèl eens, via briefjes, tijdens de plenaire vergadering informatie door aan Tweede Kamerleden of aan leden van het Kabinet. Die bodes hebben inhoudelijk niets met de informatie te maken.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ @Antoni, dat klopt dat het je nooit is opgevallen, medewerkers zitten niet in de Tweede Kamer. Hooguit hun adviseurs.