Zijn we gedoemd om met zijn allen steeds meer te consumeren om de economie in stand te houden?

In de jaren zeventig verschenen er aardig wat kritische werken over" De mens in de consumptiemaatschappij" en de" Statuseekers" ea. En sinds de universele crisis is het toverwoord : Mensen van alle landen : consumeer.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja. Kapitalisme is gezeteld op consumeren. Een gezonde economie - een streven van elke kapitalistische samenleving - is gebaseerd op economische groei, dus een steeds grotere koopkracht. Dat is dan ook één van de grootste nadelen van het nastreven van economische groei.

Quote van Wikipedia: [Economische] Groei stimuleert de creatie van artificiële behoeften: de industrie zet de consument er toe aan nieuwe smaken te ontwikkelen, met als gevolg dat “behoeften worden gecreëerd en consumenten zijn de dienaren in plaats van de meesters van de economie geworden”;
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja.
Zolang de hebzucht ,geld en machtzucht de hoofdrol spelen in de top van onze maatschappij,
Wij zullen meer consumeren,omdat wij op slimme wijze daartoe gedwongen worden,en wij dit met gejuich accepteren,anders hebben we geen werk en dus geen geld om te consumeren,om daardoor de top van de maatschappij rijker te maken.

Misschien te simpel verwoordt,maar hier een boekwerk over schrijven,wat best kan,lijkt me iets overdreven.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja helaas, maar het kan heel hard geroepen worden, maar voor veel mensen val er weinig "meer" te consumeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vroeger gingen gebruiksartikelen veel langer mee. men was zuinig en zolang als het nog goed was, ging het niet weg. De kwaliteit was ook zodanig dat het echt langer mee ging. Veel oude mensen hebben nog steeds de tafel en stoelen van hun trouwen. Het is nog steeds niet versleten. Het is wel sterk gedateerd, maar daar geven ze niet om. Tegenwoordig zijn de meeste gebruiksartikelen zo gemaakt dat ze maar een beperkte levensduur hebben. Een bankstel b.v. gaat vaak maar 4 a5 jaar mee. Of de kleur is dan " fout " of het model uit de tijd, of het stort vanzelf in!!!Iets laten maken is vaak duurder dan nieuw! Electrische apperaten gaan soms maar enkele jaren mee. Vaak breekt er iets kleins af en nooit meer te maken.Soms moet er alleen maar een nieuw koolborsteltje in maar in de winkel zeggen ze ,sorry, niet meer te maken, ik zou maar een nieuwe kopen!!! zo gaat het met heel veel artikelen. Kopen ,gebruiken ,weggooien!!!!! Geld moet rollen. Met z'n alle houden we de consumptiemaatschappij in stand. En dat is niet alleen goed maar ook noodzakelijk voor de economie. Dus nog meer weggooien en nieuw kopen is dus nog beter! Maar ging het daarom ook niet mis in Amerika?????