Wat zijn de eisen omtrent de kennis van de voorzitter van een stembureau, m.b.t. herkennen van een evt. vervalst indentiteitsbewijs?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik dacht,dat de oproepkaart voldoende was. Kan me niet herinneren,dat ik me ooit heb moeten identificeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht geheugen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal dan wel,ik kan het me echt niet herinneren,dat me er ooit naar gevraagd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb zojuist het schrijven van het ministerie doorgeworsteld. Over identificatieplicht staat dat het ministerie dat introduceert,bij een stemlokaal naar keuze. Dat impliceert m.i. dat het daarvoor niet verplicht was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroegâh moest je je kúnnen indentificeren. Nu moet je je sowieso identificeren. Vroegâh kon je trouwens ook stemmen zonder stemkaart, maar dan wel met identificatiebewijs. Fijn voor mij, want ik raak die kaarten altijd kwijt, of hij ligt thuis terwijl ik nog maar nét tijd heb om direct uit mijn werk door te gaan naar het stembureau. Tegenwoordig heb je altijd stemkaart en identificatie allebei nodig. Daarom heb ik de stemkaart maar alvast in mijn tas gestopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nu maar hopen,dat daar ook je identificatie in zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die heb ik uiteraard altijd bij me, dat is nou eenmaal verplicht.
Alle leden van het stembureau krijgen een boekje met hoe het werkt. Daarin staat ook hoe een stempas er uit hoort te zien en waaraan je een echte stempas kan herkennen. Bij twijfel kan de voorzitter van het stembureau de politie inschakelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, je bedoelde identiteitsbewijs. Hier wordt naar mijn weten geen extra opleiding voor gegeven, in elk geval in Utrecht niet. Wat wel blijft staan: bij twijfel kan de voorzitter om de politie verzoeken. Heeft die persoon inderdaad een vals identiteitsbewijs, dan wordt hij aangehouden en heeft hij een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is een heel protocol omtrent voorzitter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorzitter en de andere stembureau-medewerkers krijgen geen extra instructie over het herkennen van valse identiteitskaarten.

Wel ligt er op het stembureau een naslagwerk met hierin vermeld informatie en echtheidskenmerken van Nederlandse en buitenlandse identiteitsbewijzen.

Bij twijfel kan de politie ingeschakeld worden ter ondersteuning.

Bij het betrappen van iemand die met een vervalst identiteitsbewijs probeert te gaan stemmen, kunnen de stembureau-medewerkers overgaan tot aanhouding en overdragen van verdachte aan politie ( elke burger mag aanhouden bij ontdekking op heterdaad van strafbaar feit).
AlphaLimaSierra