Wat wordt er precies bedoeld met een ' cordon sanitaire'?

Na de val van het kabinet duikt deze term ineens op in de berichtgeving. Wat is de strekking van die term?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een cordon sanitaire is een techniek waarbij men een ongewenste of gevaarlijke situatie probeert te isoleren door er een beschermende kring rond te leggen. Men gebruikt daarom ook het woord 'schutkring'.

In de veehouderij gebeurt zoiets wanneer ergens een besmettelijke ziekte, bijvoorbeeld varkenspest of vogelpest, uitgebroken is. Niemand mag dan nog dieren van en naar dat bedrijf vervoeren en andere contacten worden ook tot het strikte minimum beperkt.

In de internationale politiek wordt soms een handelsembargo als cordon sanitaire uitgevaardigd. Diplomatieke contacten en internationale handel worden dan tot een strikt minimum teruggeschroefd. Een voorbeeld was het Irak van Saddam Hoessein na de aanval op Koeweit.

In de binnenlandse politiek spreekt men van een cordon sanitaire als men een groep of een initiatief consequent negeert en weigert bij zaken te betrekken. Hoewel het hetzelfde beoogt, is het het tegenovergestelde van repressieve tolerantie. De bedoeling is die persoon of groep buitenspel te zetten. Volgens sommigen is deze tactiek niet democratisch. Om diverse redenen wordt hiernaar teruggegrepen, bijvoorbeeld:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In de binnenlandse politiek spreekt men van een cordon sanitaire als men een groep of een initiatief consequent negeert en weigert bij zaken te betrekken. Hoewel het hetzelfde beoogt, is het het tegenovergestelde van repressieve tolerantie. De bedoeling is die persoon of groep buitenspel te zetten. Volgens sommigen is deze tactiek niet democratisch. Om diverse redenen wordt hiernaar teruggegrepen, bijvoorbeeld:

Men heeft met onderhandelingen geen akkoord kunnen bereiken;
De meningen liggen te ver uit elkaar;
Toepassing van dezelfde methoden als de tegenpartij om deze te laten aanvoelen dat de houding of mening niet op prijs gesteld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soort 'beschermlaag' om te zorgen dat een ongewenste situatie geen al te ernstige consequenties of bijwerkingen krijgt, of zich uitbreidt.

Zie ook de wikilink.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent met een aantal mensen afspreken dat jullie overleggen, vergaderingen allemaal gevrijwaard zullen blijven van met name genoemde. ongewenste invloeden.

Zoals destijds met Janmaat gebeurde in de Tweede Kamer: niemand sprak met hem, iedereen verliet de ruimte als hij het woord voerde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De heer Timmermans van de PvdA stelde voor om met alle partijen buiten Wilders vooraf afspraken te maken om Wilders geen kans te geven deel te nemen aan de regering. Dat noemen ze een cordon sanitaire.
Dat is een belediging voor de kiezer. Democratie is dat de kiezer zijn kans krijgt zijn stem uit te brengen op wie hij wil. Hoe je ook over een andere partij mag denken. Het is typische arrogantie van de PvdA. Ik heb to kort overwogen op Wouter Bos te stemmen, maar na de uitspraken van Timmermans zie ik toch hier maar weer vanaf. D66 lijdt ook een beetje aan de Wilders ziekte en valt dus ook af. Geen mensen die willen regeren uit bangheid. Als je als partij zo weinig zeker bent over je eigen partiji dan beloofd dat niet veel goeds voor de toekomst. De enige acceptabele politicus is zo'n beetje onze Femke Halsema, maar haar partij is zo onnozel. Moeilijk, moeilijk allemaal.

Toegevoegd na 1 uur:
dan beloofd dat m/z dan belooft dat