Is het strafbaar om als niet 16-jarige proberen alcohol te halen?

Stel zo komen er bij de kassa achter dat je geen 16 bent, krijg je dan een straf of mag je het dan alleen niet kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd er rekening mee dat vanaf 2014 de minimum leeftijd voor tabak verkoop van 16+ naar 18+ gaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben geen 16, maar 40. Nooit problemen mee gehad :-)

Het beste antwoord

Je mag het niet kopen. Je krijgt dan geen straf.
Lukt het je wel om te kopen en je word op straat betrapt dan kun je wel een boete krijgen. Je mag geen alcohol of tabak bij je hebben onder de 16
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Sereph+ voor je antwoord. Heb je in de supermarkt alcohol bij je en ben je jonger dan 16 jaar? Dan ben je niet strafbaar. Dit is een uitzondering in de wet. Maar loop je naar buiten met alcohol, dan riskeer je een boete.
Houdt er rekening mee dat per 1 januari 2014 de nieuwe Drank- en Horecawet inwerking treedt.
De wet is op 17 oktober 2013 in het Staatsblad gepubliceerd en daarmee officieel bekrachtigd.
De inwerkingtreding is geregeld op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Het tijdstip van inwerkingtreding hoeft niet voor alle artikelen, of onderdelen daarvan, hetzelfde te zijn.
De verhoging van de leeftijdsgrens treedt in ieder geval op 1 januari 2014 in werking. Jongeren onder de achttien mogen dan geen alcoholische dranken meer gebruiken of in hun bezit hebben. Momenteel mag je onder de 16jaar zelfs geen slijterij binnengaan zonder begeleiding van een volwassene. Hier zijn je bronnen: http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_31-10-2013 http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/alcohol-in-de-wet

Andere antwoorden (1)

Nee, in de meeste gevallen niet. Ik ben zelf geen 16 maar krijg het altijd moeiteloos mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Azerty, Zo maakt u duidelijk dat men bij vragen en vooral bij het beantwoorden met de wet in de hand zeer precies moet zijn. En ook een + voor uw gevoel voor humor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, ik zie dat jij dezelfde gedachte had als ik als reactie heb neergezet. + van mij :-)