Een minister wordt vaak aangehaald als 'onze' minister klopt dat wel helemaal?

want is niet alleen het staatshoofd, gezien het "Pluralis majestatis" bevoegd te spreken van onze minister. En is het voor ieder ander de minister.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Brabant wordt over iedereen die maar een beetje familie is gesproken als 'ons'
ons pap, ons mam, ons peter :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja als ik met een Brabander praat heb ik opeens veel meer familie. "'ons' mam, 'ons' pap ect"

Antwoorden (1)

Pluralis majestatis (Latijn: letterlijk meervoud van verhevenheid; ook: majesteitsmeervoud of koninklijk meervoud) is het gebruik van het meervoud wanneer men naar zichzelf verwijst, dus in plaats van "ik".

Spreken we we over onze minister dan willen we daarmee aangeven dat het een minister van Nederland is: bijv. onze minister van volksgezondheid.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gebruik van 'onze minister' is dus correct taalgebruik.

Toegevoegd na 22 minuten:
De koningin zegt: "Wij koning der Nederlanden". Dit is een voorbeeld van pluralis majestatis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Pluralis majestatis is wist ik al. Jouw beargumentering vind ik nogal vaag, we spreken toch ook niet over onze staatsecretaris of onze koningin of onze wethouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk snap je het niet. Maar ik onderneem nog een poging.
Alleen de koningin is bevoegd om in pluralis majestatis te spreken als "wij koningin...".
Voor de rest mag elke burger "onze minister, onze burgemeester, onze staatssecretaris, onze meester, etc" zeggen. Dit heeft niets met pluralis majestatis te maken, maar is gewoon een bezittelijk voornaamwoord. Beter kan ik het niet uitleggen.