Wat te doen als ... ? (Zie uitleg.)

Wat moet je doen als je wilt stemmen met de aankomende staatsverkiezingen, maar je nu al weet dat je dan op vakantie bent. Evenals het moment dat de stempassen thuis gezonden worden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Heen en weer sturen van de stempas is geen optie i.v.m. kort verblijft op één plaats. Zijn er andere mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV! dat je daar nu al over nadenkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx. Ja 't worden belangrijke verkiezingen ... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hee, als t zo'n probleem is dan wil ik wel in jouw plaats op vakantie gaan hoor... doe het graag voor je! En nee.. ik hoef er ECHT niets voor terug.. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, Gee, da's ook een oplossing ja :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste vind ik zelf.. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol. Jammergenoeg ben ik niet de gene die zo lang weg gaat hoor. Ik vroeg het omdat ik weet dat een familielid dan weg is. Was het maar zo'n feest dat ik zolang weg kon zijn!!

Antwoorden (4)

Als je zó lang weggaat, zal er toch wel iemand voor je plantjes zorgen en je brievenbus legen, neem ik aan. Laat hij/zij het stembiljet naar je opsturen, machtiging invullen, retour sturen, en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je op vakantie niet langen dan maximaal vier dagen op één plaats blijft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bedoel hiermee; is dit de enige manier. Want dit had ik zelf al verzonnen ;-). Maar dit is dus ook de enige mogelijkheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intussen het antwoord hieronder gekomen : dat dacht ik dus ook : ga langs bij het gemeentehuis, en vraag, hoe je iemand van tevoren al kunt machtigen om voor jou te stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx :-) +1
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij kan je ook een schriftelijke machtiging maken op voorhand. Uiteraard wel kopie van de paspoort bijvoegen.
En anders even bij de gemeente navragen, kan bij de meeste gemeenten gewoon per mail.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx! +1.
Laat van te voren iemand machtigen, dat kan vaak al een maand ofzo van te voren(zodra de datum bekend is), en zorg dat die persoon(liefst iemand die je goed kent en vetrouwd) jou politieke voorkeur weet zodat hij/zij in jouw naam kan stemmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor jou lijkt de schriftelijke volmacht de beste optie:

Schriftelijke volmacht:

Het schriftelijk verzoek moet worden ingediend op een kosteloos bij het gemeentehuis verkrijgbaar formulier, uiterlijk op de veertiende dag voor de verkiezingen. Het verzoek moet zijn gericht aan de burgemeester van de gemeente waar de kiezer op de dag van de kandidaatstelling staat geregistreerd en moet bevatten

- de naam van de gemachtigde, die als kiezer moet zijn geregistreerd binnen het gebied waarvoor de verkiezing geldt (gemeente, provinciaal, landelijk)
- een verklaring van de gemachtigde dat deze bereid is als gemachtigde op te treden.

Als de gemachtigde niet in het kiezersregister van dezelfde gemeente staat geregistreerd is bovendien een verklaring van de burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij wel staat geregistreerd vereist. Daarin wordt verklaard dat de gemachtigde in die gemeente staat geregistreerd en dat de gemachtigde met de bereidverklaring niet meer dan twee aanwijzingen als gemachtigde accepteert.