Hoe vaak wordt de troon, waar het koninklijk paar tijdens de troonrede op zit, opnieuw bekleed?

Bij oudere afbeeldingen zie je af en toe een bekleding opduiken die al eerder is gebruikt. Ik kan me voorstellen dat de bekleding bij de jurk van de koningin moet passen, maar voor die ene dag per jaar opnieuw bekleden lijkt me ook zo'n uitgave. (in het kader van micrbezuinigen).
Of zouden er een aantal verschillende tronen zijn, waar ze ieder jaar er weer eentje uitkiezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, er is maar één troon (twee eigenlijk: een voor de koning en een voor de koningin) en die wordt zeker niet jaarlijks bekleed maar alleen 'als het nodig is'.

Voor de troonrede van 2005 is de troon in ieder geval opnieuw bekleed:

"Koningin Beatrix heeft de troonrede uitgesproken op een opgeknapte troon. De doorgesleten zetel van de troon is deze zomer vernieuwd, geheel naar het model van de oorspronkelijke bekleding uit 1904.

Aan de hand van een stukje bewaard gebleven stof heeft een Frans bedrijf de donkerrode zijden velours met een contrasterend motief van granaatappels in gele zijde kunnen namaken. In 1960 was de zijden velours vervangen door een eenvoudiger stof, maar die was nu zo versleten dat vervanging noodzakelijk was.

De laatste jaren zat Beatrix op een noodbekleding, afkomstig uit een zetel van de prinsessen die in een depot opgeslagen is. De gespecialiseerde stoffeur heeft de weefsels en de zitting in Frankrijk gemaakt op een negentiende-eeuws weefgetouw, maar voerde de stoffering van de troon in de Ridderzaal uit.

Toen duidelijk werd dat de troon aan een nieuw stofje toe was, is besloten de oorspronkelijke bekleding in ere te herstellen omdat deze een geheel vormt met het vergulde houtsnijwerk in de leuningen en stijlen.

Niet alleen de troon is opgeknapt. De renovatie van de rest van de Ridderzaal moet volgend jaar afgerond zijn. "

Volgens mij zit er nu nog dezelfde stof op als in 2005 (zoek maar in Google op 'troonrede + jaar' en kijk naar de afbeeldingen.)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit het beste antwoord, en niet omdat er maar één antwoord is.
Het is een gedegen antwoord, en ook de link naar de stoffen was duidelijk.
Wel zou ik graag de bronnen willen weten waar de rest van het antwoord op is gestoeld ;)
Mag ook in een PB tje. Maar dank, een verdiend best antwoord!