Waarom moest Sicko Heldoorn, burgemeester van Assen aftreden ?

Over zijn aftreden wordt geheimzinnig gedaan. Ik hoop dat iemand met inside information hierover iets kan zeggen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien heeft het met de zaak van Koos van Woudenberg te maken.Onderstaande brief is ook uit 2013. Iets met onder het tapijt vegen oid. http://tinyurl.com/jaom4sx

Het beste antwoord

De gemeenteraad van Assen heeft op 11 april 2013 besloten Sicko Heldoorn niet voor een herbenoeming voor te dragen.

In het Dagblad van het Noorden van 13 april 2013 stond dit:

"Heldoorn staat als burgemeester niet boven de partijen, is te PvdA-man gebleven en zijn 'botte' omgang met personeel op het stadhuis wordt er aangeduid als Sickoneurig. Dat speelt volgens goed ingevoerde bronnen in alle functioneringsgesprekken die de burgemeester in Assen heeft gehad. Met een krappe meerderheid, 16 tegen Heldoorn en 14 voor, is mede daarom besloten hem naar huis te sturen.

Heldoorn zelf zegt een dag nadat hij door de raad naar huis is gestuurd: "Het is niet uit te leggen waarom je een bij de mensen populaire burgemeester naar huis stuurt." "

Ik zie niet wat er nu zo geheimzinnig is.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het aangehaalde artikel in het DvnN verklaart een deel. Wat mij verbaast is dat de media er niet of nauwelijks over publiceren. Als Onno Hoes of Aleid Wolfsen een scheet laten staat de hele vaderlandse pers er vol van. Maar ja Assen is maar een onbeduidend stadje van een achtergebleven provincie. En wat er geheimzinnig aan is ? Iedere betrokkene heeft een zwijgplicht opgelegd gekregen. Dat op zich is al genoeg reden voor argwaan.
Antoni
10 jaar geleden
Waar heb je gelezen dat iedere betrokkene een zwijgplicht opgelegd heeft gekregen? Procedures voor burgemeestersbenoemingen in Nederland zijn sowieso vertrouwelijk om alle betrokkenen (bijvoorbeeld sollicitanten) te beschermen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat wordt vervolgens als dankbaar excuus gebruikt om de werkelijke reden van het disfunctioneren voor de bevolking van de stad waarvan hij burgervader was te verbloemen.
Antoni
10 jaar geleden
Als je ook vindt dat hij niet goed functioneerde, is het maar goed dat hij weg is... Ik weet er verder geen details van. De informatie uit mijn antwoord (van "goed ingevoerde bronnen") is de enige "inside information" die ik kon vinden. Misschien kan minister Plasterk nog helpen om onduidelijkheden en andere vragen (over de procedure, bijvoorbeeld) die je hebt, weg te nemen...
Antoni
10 jaar geleden
Je bent overigens niet de enige die het oneens is met de geheimhouding rond benoemingsprocedures van burgemeesters. Dat vindt Heldoorn zelf, zie: http://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/reden-voor-wegsturen-burgemeester-is-mysterie.9013779.lynkx "Geheimhouding niet van deze tijd Heldoorn is net als de gemeenteraad gehouden aan geheimhoudingsplicht. Wat er tijdens de herbenoemingsprocedure te berde is gebracht mag niet worden verteld. Hij wil dan ook niets kwijt over de inhoud van de gesprekken. Hij hoopt wel dat de vertrouwelijkheid bij deze kwesties tot het verleden gaan behoren. ‘Je krijgt hierdoor vervelende speculaties, en je kunt je niet verdedigen. Ook lijkt het me lastig voor de volksvertegenwoordigers dat ze de reden niet aan hun achterban kunnen uitleggen. Het is niet meer van deze tijd om alles geheim te moeten houden, ik hoop dat dit soort procedures op z’n laatste benen loopt.’ " ...
Antoni
10 jaar geleden
... en anderen ook: http://www.decollegetafel.nl/index.php?page=assen-geheimhouding-bij-herbenoeming-onwerkbaar "Burgers In benoemingsprocedures is de geheimhoudingsregel nog te verdedigen, maar de kwestie-Assen-Heldoorn toont aan dat de geheimhoudingsregel in herbenoemingsprocedures averechts uitpakt. Natuurlijk gaat het ook dan over personen maar in dit geval over een persoon, de burgemeester die er al zit. Burgers hebben recht om te weten waarom hun gemeenteraad hun burgemeester naar huis stuurt. Door de geheimhoudingsregel wordt slechts de uitkomst bekend gemaakt maar komt de onderliggende motivatie niet op tafel. Dit schaadt de positie van de gemeenteraad en van het openbaar bestuur. Want met welk recht kan een gemeenteraad verdedigen dat de eigen burgers geen recht hebben om te weten waarom hun burgemeester ongeschikt is, zeker als er voor die tijd geen kritiek op zijn functioneren was?" en http://www.richoldbrandsma.nl/uncategorized/ga-eindelijk-burgemeesters-kiezen/ "Daar is Sicko voortijdig de laan uitgestuurd en waarom. Niemand die het weet of liever niemand die het mag weten. Wat een onzin om bij wet vast te stellen dat deze informatie niet naar buiten mag komen. Wie beschermt de wet daar nu mee? Sicko Heldoorn? Nee, die loopt op deze manier alleen maar meer schade op. Kan zich ook niet verdedigen, want waartegen? Het hele gedoe in Assen maakt schrijnend duidelijk hoeveel er mis is met de burgemeestersbenoemingen in Nederland. Met vertrouwenscommissies en wettelijke geheimhouding biedt de totaal ondoorzichtige burgemeestersprocedure alle ruimte voor schimmige politieke deals. Heel veel ondemocratischer wordt het niet." "Heldoorn vertrekt beschadigd uit Assen en dat is eerder dankzij de wet dan ondanks de wet. Er moeten betere manieren zijn om in Nederland burgemeesters aan te stellen dan wel af te serveren. Verkiezingen dus."
Antoni
10 jaar geleden
Ja, dat klopt, viridiflavus. Als er twee organen in de gemeente (de burgemeester èn de gemeenteraad) gekozen worden, wie is dan de echte vertegenwoordiger van de bevolking? Ook is er een kans dat burgemeesters vóór de verkiezingen "leuke dingen voor de mensen" gaan doen, om maar herkozen te kunnen worden. Of dat nou zo goed is voor (bijvoorbeeld de financiële situatie van) een stad, is dan altijd maar de vraag!

Andere antwoorden (1)

De gemeenteraad wil niet met hem verder, er was onvoldoende vertrouwen in Sicko Heldoorn om hem voor een tweede ambtstermijn voor te dragen. De exacte reden is niet bekend. De commissie heeft daarover geheimhoudingsplicht. Dus dat mag zeker niet op Goeie Vraag bekend gemaakt worden, als iemand het toevallig toch zou weten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het betreft in elk geval onvrede over zijn functioneren, door de meerderheid van de raad.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat is allemaal bekend. Maar over welk aspect van zijn optreden bestond zoveel onvrede dat ze hem hebben weggestuurd ? En waarom kreeg iedereen een zwijgplicht opgelegd ? Als zoiets in de grote steden zou gebeuren zou de vaderlandse pers er vol van hebben gestaan. Maar ja, Assen is alleen bekend van de TT.