Welke dictator heeft de meeste goede ontwikkelingen in de wereld voortgebracht?

Het woord dictator heeft een nadelige klank, en dat is naar mijn idee ook wel terecht.
Maar geen nadeel zonder voordeel is een uitdrukking welke ik wel kan waarderen.
Dus is er een dictator geweest, die ondanks alle nadelen ook iets positiefs gebracht heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat ze allemaal wel iets "positiefs" hebben gedaan. Vaak helaas ten koste van vele mensenlevens, of uiteindelijk economische ontwrichting.

Een klein rijtje dan maar:

Deng Xiao Ping (China): door openstellen van de Chinese economie, is China nu na Japan het volgende Aziatische economische wonder. Dit tegen de prijs van milieuvervuiling en nog steeds grote onderdrukking.
Franco (Spanje): Zorgde voor eenheid en stabiliteit van Spanje. Helaas na een wrede burgeroorlog, en bloedig onderdrukken van de linkse oppositie nadat hij gewonnen had.
Adolf Hitler: Haalde Duitsland uit het economische slop in de jaren 30 van de vorige eeuw. Start van de aanleg van de Autobahn .Helaas ten koste van het uitleven van zijn racistische fantasiëen en een bloedige oorlog om Lebensraum. 50 miljoen doden, waaronder 6 miljoen joden in de kampen.
Door het binnenvallen van de Sovjet-Unie er voor gezorgd dat Duitsland 50 jaar gescheiden is geweest.
Josef Stalin: Zorgde voor dat de Sovjet Unie uitgebreid werd en dat de SovjetUnie economisch weer meetelde. Inspireerde de Russische bevolking tot het taaie verzet in de 2e Wereldoorlog. Helaas zijn er miljoenen mensen gestorven in een paranoïde vervolging, en heeft hij ervoor gezorgd dat Oost-Europa 50 jaar Russisch geleide communistische diktatuur te verduren kreeg door met zijn Rode Leger niet weg te gaan.
Napoleon Bonaparte: Zorgde voor aanzien en economische opleving van Frankrijk in de 19e eeuw. Helaas was dat van korte duur nadat Groot-Britannië een blokkade begon, en daarna in diverse oorlogen Napoleon versloeg. Miljoenen soldaten zijn gesneuveld, en velen zijn onder zijn terreur bezweken.

Wellicht zijn er meer te noemen, maar deze kom ik nu zo op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen Fidel Castro.

Hij heeft voor de bevolking van Cuba een enorme verbetering van hun situatie gebracht. Het embargo van de VS bracht echter Cuba in een zeer moeilijke situatie.

Er was volgens mij voor Fidel Castro geen andere weg dan dictator te blijven en met de Sovjet Unie te handelen. Na het uiteenvallen van de Sovjet Unie werd het allemaal nog moeilijker voor Fidel Castro. Maar door toerisme te stimuleren is tot op heden nog steeds mogelijk gebleven Cuba te besturen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
M.K. Ataruk.

Modern Turkije.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hitler (voor zover je van "goed" kunt praten)
Hij liet de autobahnen (snelwegen) aanleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij hield en kreeg de mensen aan het werk.+1
AWM
14 jaar geleden
Dat was Nazi-propaganda en het klopt dus niet.
Je mag je foute antwoord verwijderen hoor!
http://german.about.com/library/blgermyth08.htm
zondag
14 jaar geleden
Nou, alleen snelwegen aanleggen valt bij mij niet onder "de meeste goede ontwikkelingen" zoals @Conan vraagt. Dat is maar één goede ontwikkeling, dus Hitler valt af (voor mij dan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Antwoordman, maar zie niet in waarom ik mijn antwoord zou moeten verwijderen. Uiteindelijk was Hitler de bron en uitvinder van de Nazi-propaganda.
Zo kun je bij iedere persoon wel wat aanmerken. Het was niet Castro, maar het communisme, etc........
Mohammed bin Rashid Al Maktoum

De huidige emir van Dubai. Zonder hem zou dubai zoals wij dat nu kennen (een modern en technologisch vooruitstrevend land) niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ataturk: Ja
Hitler: geen
Napoleon: Ja
Franco: geen
Fidel Castro: Ja
Mohammed bin Rashid Al Maktoum: geen
nog een hele rij te gaan.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dictator heeft altijd maar één doel : het uitbreiden van zijn macht. Daarvoor gebruikt hij een kleine elitaire groep aanhangers. De huidige dictatoriale machthebbers verschuilen zich handig achter een stroman, die niet meer als dictator herkenbaar is. Vaak is deze stroman op "democratische" wijze gekozen.

Per saldo wordt deze kleine elitaire groep rijker en machtiger, hetgeen altijd ten koste gaat van de gewone mensen.

Lees dit boek maar eens : De Shockdoctrine van Naomi Klein, waarvan een Nederlandse vertaling verkrijgbaar is voor slechts E. 15.-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan Napoleon hebben we onder andere onze achternamen te danken. Want iedereen moest toendertijd zijn achternaam laten registreren. Best handig toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dictators komen in de regel de kop opsteken wanneer het regime in een land van geen kanten meer deugt, en er dus blijkbaar draagvlak en mogelijkheid is de macht te grijpen en over te nemen. Daarvoor moet het best een behoorlijke puinhoop zijn. In de praktijk zijn er maar weinig goed functionerende democratieën met een tevreden bevolking overgenomen door dictators.

Waar het een grote puinhoop is, valt nogal veel te verbeteren. Derhalve hebben zo ongeveer ALLE dictators wel voor in ieder geval een deel van de mensen iets goeds gedaan.

In de praktijk echter staat daar ook een heleboel tegenover dat voor minimaal even grote groepen of zelfs meer mensen nadelig is, waardoor uiteindelijk maar weinig tot geen dictators met een heiligverklaring de geschiedenisboekjes in zijn gegaan. En zullen gaan.

Je kunt het nu eenmaal nooit iedereen naar de zin maken, noch als parlementaire democratische regering, noch als dictator, maar je kunt het ook nooit voor echt iedereen honderd procent verbruien. Uiteindelijk zullen er dus ook voor zelfs de meest walgelijke despoten ook posthuum nog wel hier en daar volgelingen cq bewonderaars te vinden zijn. Evenals critici op de meest vredelievende heersers en leiders.

Het antwoord moet dus zijn : ja, uiteindelijk, ELKE dictator. Alleen niet voor iedereen en zeker niet uitsluitend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk is de Midden-Europese Tijd in mei 1940 ingevoerd door de Duitse bezetter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan Hitler danken we naast de zomertijd, ook de kinderbijslag en de halve vrije dag voor ambtenaren als ze jarig zijn (zodat de voor aanvang spertijd hun verjaardag konden vieren)

Maar de dictator die de meeste goede ontwikkelingen heeft voortgebracht is toch wel de Atheense dictator Miltiades de Jongere, die in de eerste Perzische oorlog koning Darius versloeg (oa slag bij Marathon). Zonder hem had de geschiedenis er heel anders uit gezien.