Kan iemand de oorlog in Syrie inhet kort uitleggen?

Ik vraag me af hoe de oorlog in Syrie precies in elkaar zit.

Wat zijn de standpunten van Assad en wat wilt hij, wie zijn zijn vijanden en wat willen die? Wie helpt Amerika? Wie helpt Assad?

Ik vind het een ingewikkeld verhaal, omdat ik er een tijd geleden al niet mee bezig hield en daarom er weinig van af weet. Iemand dus die mij een korte samenvatting kan geven?

Alvast bedankt!

Ps: kom niet ben domme antwoorden, zoals ik vind dit en ik vind dat, gewoon een uiteenzettend verhaal aub.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wonen daar al honderden jaren diverse bevolkings groepen met verschillende godsdiensten en met verschillende uit leg daarvan . Assad of beter pa Assad kreeg kort door de bocht met een gekoesterde vijand Israël de diverse groepen achter zich . Ook met geweld en repressie om zich heen een machts kliek die goed van leefde . Het werd al sinds de jaren 60 voorzien van Russische wapens , en Israël van Amerikaanse , eerst min of meer gratis maar nu al jaren een goede wapen klant van Rusland . De Assad' S regeren met kei harde hand over hun diverse bevolking's groepen en ondersteunde ook de Hezbollah in Libanon , zo zelfs dat gematigde politici daar door de geheime politie werden opgeblazen (Hari ) meerdere Moorden zelfs . Maar oke ! Nu in meer landen is er een soort rival van burgers tegen de staat . De een wil meer islam de ander minder !? En de ene groep voelt zich achtergesteld . (Minder belangrijke functies ) het is voor het westen lastig wat te doen dan keren ze zich tegen hun ( zie Irak ) daarbij Rusland en China zien (zagen) in Assad een goede klant ! Iran , steunt de ene groep , Saoedi Arabië weer een andere en Rusland zegt let wel op de koptische christenen ! Hezbollah steunt Assad ! Maar ook niet heel Hezbollah ,?!?! Ja het is een verdeelde burger oorlog met veel verschillende strijd groepen die gaat over macht maar niet echt over over vrijheid ! De gewone man , vrouwen en kinderen betalen het gelag :(het westen kan bijna niet ingrijpen zo lang Rusland en China daar tegen zijn ! Waarom is Rusland tegen ? Die heeft een enorme oorlog haven daar in Syrië en krijgt nog veel geld van Assad , China doet daar ook graag zaken ! Ja daarom ook ging Obama bij China opbezoek , en wordt er onderhandeld met Rusland over die marine haven . En dan misschien ingrijpen ,maar wat dan ?? Misschien toch beter een schurk die je in kan schatten dan een nieuwe ayatollah ala Iran ??! Niemand die het weet . Ik zeker niet .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg goede uitleg!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En aan welke kant sta je?? Gewoon benieuwd...

Antwoorden (1)

Syrië is een land met een aantal verschillende godsdiensten (Christendom en Islam) en stromingen in een gevoelige regio. Assad is een Aleviet, een islamitische stroming binnen de sjiieteen. Daarom heeft hij vrij goede banden met Iran. De familie van Assad is al geruime tijd aan de macht en had altijd een redelijk goede relatie met het Westen, hoewel er tussen Syrië en Israel een soort stille oorlog woedde die in Libanon werd uitgevochten (ook weer met steun van Iran, de Hezbollah beweging). Ook heeft/had het Syrië van Assad altijd goede banden met Rusland, dat het leger van wapens voorzag.

De Alevieten zijn een minderheid en Assad's familie is aan de macht gebleven door een typisch politiestaat regime met een erg beruchte geheime politie en een sterk goed bewapend leger. Met de vele Arabische revoluties is echter tegen de verdrukking in ook verzet tegen Assad gekomen, vooral door de soennitische islam groeperingen, die de meerderheid van de bevolking uitmaken. Op het ogenblik controleert Assad de belangrijkste wijken in de hoofdstad Damascus en is het leger zo sterk dat ze ook andere wijken zouden kunnen bezetten met hun zware wapens, maar getalsmatig is het niet meer mogelijk het hele land te controleren.
De oppositie is een verbond van veel soennitische groeperingen met andere revolutionairen.

De rest van de wereld heeft besloten zich zo weinig mogelijk met de gang van zaken te gaan bemoeien, men vermoedt dat het Assad regime het op den duur niet gaat redden in een oorlog tegen de eigen bevolking, maar men neemt nog niet erg veel maatregelen. Mogelijk komt er een no fly zone omdat het Syrische leger nogal vaak stadswijken bombardeert, waarbij er veel burgerslachtoffers vallen. Mede door de goede banden tussen Syrië en Rusland is er echter nog geen steun voor enig militair ingrijpen door buitenstaanders. Er heerst ook wel vrees voor een streng islamitische machtsovername, zodat bijvoorbeeld de Christenen binnen Libanon niet al te veel enthousiasme voor deze revolutie en burgeroorlog hebben. Ze hebben niet veel zin om van de regen in de drup te komen.

Dit verhaal is wat persoonlijk en uit het hoofd neergepend, dus het is waarschijnlijk dat er wel verkeerde inschattingen of verschillen van opvatting zijn. Graag in de reacties op het antwoord. Persoonlijk probeer ik me niet met enige partij in het Midden Oosten te identificeren. Ik heb slechts mijn idee van de gebeurtenissen en achtergronden neergeschreven, zoals gevraagd.