Welk recht hadden GB, Frankrijk en Italie in 1938 om Sudetenland aan Hitler te geven?

Ik lees nu een boek waarin de Sudetencrisis wordt besproken. Op de conferentie van Munchen geven bovenstaande landen Hitler het recht om Sudetenland (deel van Tsjecho-Slowakije) in te lijven bij Duitsland, met als hoop daardoor de vrede te bewaren.
Maar wat gaf die landen eigenlijk het recht om te beslissen over Sudetenland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Ze hadden geen enkel recht om Sudetenland aan het Duitse Rijk te geven, dat hebben ze namelijk ook niet gedaan. Engeland en Frankrijk wilden zolang mogelijk wachten met het verklaren van oorlog aan het Duitse Rijk, daarom grepen ze niet in en keken toe hoe Hitler Oostenrijk-Hongarije onder druk zette het af te geven. Italië werd op dat momenteel in de fascistische greep van Benito Mussolini gehouden en was bevriend met het Duitse Rijk. Er was dus niemand die durfde in te grijpen toen het gebeurde. Hitler ging dus lachend door en viel in 1939 uiteindelijk Polen binnen. Omdat Frankrijk en Duitsland beloofd hadden aan de Poolse regering om te helpen als het land zou worden binnengevallen, moesten ze wel de oorlog aan het Duitse Rijk verklaren. Het begin van de Tweede Wereldoorlog werd daarmee ingezet.