In hoeveel ''geslaagde'' NAVO missies heeft Nederland geparticipeerd?

Ik haal bijvoorbeeld de ''peacekeeping'' missie erbij in Srebrenica, die ultiem is gefaald.

Zijn er nog meer soortgelijke missies waarin Nederland niet/wel ( of samen met) de overwinning heeft behaald? (ofwel de missie heeft ''gewonnen'')

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Alle door Nederland gesteunde vredesmissies zijn geslaagd, ook die in Bosnië.

Ondanks de val van Srebrenica is Bosnië onafhankelijk geworden van Servië, het doel wat die missie in hield.

Een vredesmissie gaat niet om winnen of verliezen maar om stabiliteit te brengen in een land, dat er bij een vredesmissie iets mis kan gaan wil nog niet zeggen dat de missie op langere duur niet gelukt is, zelfs de eerste vredesmissie waaraan Nederland deelnam (Koreaanse oorlog) is geslaagd, beide Korea's verrichten geen daadwerkelijke oorlogshandelingen naar elkaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het mandaat voor Bosnië was als volgt: Regel 1, was het beschermen en creëren van een route tussen de luchthaven van Sarajevo en deze behouden. ''De route ernaar toe werd net zo hardnekkig beschoten als de rest van de stad, het vliegveld op zich is af en toe in de handen van de UN geweest. Servische troepen waren aanwezig bij het werk wat de UN deed. Het garandeerde de veiligheid van de ''UN-Workers'' maar niet van de bevolking. Regel 2, was het beschermen van de eigen transport konvooien en transportatie voor moeilijke routes garanderen. ''Eigen transport hebben ze beschermd, maar moeilijke routes niet. Alleen transport binnen de stad was eventueel mogelijk, mensen konden meerijden met de UN (1-5 man) maar bleven in de oorlogszone.'' Regel 3, was het beschermen van Srebrenica. Later ook andere veilige havens. Later Sarajevo, Tuzla, Gorazde, Zepa en Bihac ''Srebrenica was gevallen want de VN vluchtte weg, evenals Gorazde en Zepa die ook zijn gevallen. Sarajevo was onder langdurig bombardement niet beschermd, dat geld ook voor Tuzla en Bihac.'' Regel 4, was het op toezien van ''Ceasefire'' in Bosnie en het controleren van controle punten en grenzen. ''Dit is voor zover bekend wel geslaagd.''
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus neem Bosnië, de vredes-missie is compleet gefaald, mandaten om de burgerbevolking te beschermen zijn niet volbracht. Dus het toentertijd gezette doel is niet bereikt. Het bevorderen van de onafhankelijkheid van Bosnië en Herzegovina is een ander deel en dat werd in een ander verdrag geplaatst ''Dayton verdrag''. Dat werd niet in stappen gedaan, maar in één keer in een verdrag. Dit valt onder regel 4. Dus ik stel opnieuw: Is deze missie geslaagd, het beschermen van de Burgerbevolking?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Zoals al zo vaak is aangehaald door grote veldheren; Een verloren veldslag is nog geen verloren oorlog. De complete burger bevolking van Bosnie is tot op de dag van vandaag nog niet uitgemoord dus de missie is geslaagd. In elke oorlog vallen doden, zowel schuldig als onschuldige burgers. Dat er minder doden hadden hoeven te vallen als zowel de VN als de Nederlandse regering een ander mandaat aan de troepen hadden gegeven is een feit maar dat wil nog niet zeggen dat een missie niet geslaagd is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap je punt, de VN-groep blijft zijn immuniteit dus behouden hoe dan ook. Bedankt voor je antwoord en je moeite!

Andere antwoorden (1)

Irak missie ook geslaagd, afghanistan.